woensdag 21 december 2011

'Iedereen weet volgens mij het verschil tussen een woonboot en een caravan'

Tijdens de laatste zitting van het liquidatieproces in 2011 stond het verhoor van Moppie Rasnabe op de agenda in verband met de verklaringen van getuige Harry Wolzak. Moppie zat samen met zijn tweede raadsman Mr. Mark Nillesen naast hem vooraan in de rechtszaal klaar om vragen van andere procespartijen te beantwoorden. Deze vragenronde was op verzoek van de verdediging van verdachte mevrouw Pinny Song, die overigens zelf niet aanwezig was. Vaak zijn beide advocaten van Pinny Song, Mrs. Stijn Franken en Chrisje Zuur, wel aanwezig in de bunker-rechtszaal, vandaag alleen Mr. Chrisje Zuur.


De rechter vroeg of Moppie de eed of de belofte af wilde leggen.
Moppie zei: Ik denk de belofte maar. Als Moslim ga ik toch niet mijn hand op een Bijbel leggen?
(Daar zit wel wat in natuurlijk, dus Moppie koos voor de belofte.)
Rechter: Als u opzettelijk de waarheid niet zegt, kunt u weer gevangenisstraf krijgen en dat moeten we niet hebben.

(samenvatting - enkele stukjes verhoor ontbreken, aangegeven
met:  <---->,  het verhoor is wel in de grote lijnen weergeven)

Moppie stak meteen maar van wal en merkte allereerst op dat hij nu wel allerlei vragen kan gaan beantwoorden, met bijbehorende data's, maar dat hij daar toch wel een bezwaar in ziet.

Moppie: Het probleem is, mevrouw de rechter, alles staat op internet met deze zaak. Straks komt er weer een gek die zegt: 'Ja, ik heb hem die en die datum gezien op een kameel in de Sahara'.
Rechter: Ja, maar daar kunnen we niets aan doen...
Moppie: Net als met dat feest met Charley Chaplin, toen dat bekend werd gemaakt. Ik zweer het je, u mag de sleutel weggooien als ik daar geweest ben. Uw collega zei: 'Het was oktober de 5e', en ja hoor, de getuige zegt 5 oktober... Begint u alstublieft met "de woonboot."
Rechter: En wat wilt u daar over zeggen?
Moppie: Ik weet voor 1 miljard % zeker dat er geen woonboot ligt. Er staat een oude caravan, geen woonboot. Iedereen weet volgens mij het verschil tussen een woonboot en een caravan.
Rechter: U had contact met Gilbert?
Moppie: Ik ging met Gilbert in die tijd zeker negen dagen per week op stap. Ik ging ook wel eens stappen in de It of zo. Ik zeg u dat daar geen woonboot heeft gestaan. De recherche zegt van wel. Ik niet.
Rechter: Had hij een woonboot?

Moppie: Mevrouw, er is daar geen woonboot. Het is aan de xxxxx-dijk xx in Loosdrecht. Daar sliep ik wel eens. Als je op die plek een woonboot zou hebben, kost een vermogen. Dit was een caravan van een paar duizend gulden.
Rechter: Had Gilbert of Henk Rommy ergens anders een woonboot?
Moppie: Dat weet ik niet. Ik heb nooit gehoord over een woonboot. Gilbert had geen woonboot. We zullen zien wie er liegt, die fantast of ik.
Rechter: U had contact met Gilbert dus?
Moppie: Ja, met Gilbert.
Rechter: En de rest van de familie?
Moppie: Volgens mij zat Henk vast.
Rechter: U zag Henk Rommy toch ook wel?
Moppie: Ik ging met z'n zoon om. Dus logisch dat je z'n vader dan ook ziet.

<---->

Rechter: Er was een hoeveelheid contacten.
Moppie: Ja.
Rechter: Toen kwam Henk Rommy vrij, met die IRT-affaire. Zag u dhr. Rommy in die tijd?
Moppie: Ik heb hem tot 2000 gezien, daarna niet meer.
Rechter: U heeft hem ontmoet op zijn boerderij?
Moppie: Ja.
Rechter: Die boerderij, wanneer was dat?
Moppie: U moet het zo zien, ik was vaak in het buitenland. Ik ging van Marbella naar Marokko. Toen ik terugkwam, woonde Henk op die boerderij.
Rechter: Eind '94 kwam Rommy vrij. Was u toen bij hem?
Moppie: Ja. Ik heb de Kerst in Huis ten Duin in Noordwijk gevierd.

<---->

Rechter: Eind '94 komt Rommy vrij. U gaat in de herfst naar Marbella. U ziet later dat Rommy is verhuist.
Moppie: Ja. Er speelde een groot probleem met de belasting voor Rommy. Hij moest 20 miljoen betalen. Hij heeft toen 4 a 5 miljoen betaald en de rest was ie bezig in Spanje om dat geld te regelen.
Rechter: In Spanje?
Moppie: Ja, en hij heeft toen, pak me niet op 100.000, een overeenkomst gesloten voor 3 a 4 miljoen. Toen kwam dat onroerend goed vrij.
Rechter: En hij woonde toen in Kortenhoef?
Moppie: Ja.

<---->

Rechter: Hoe was het contact met Rommy?
Moppie: Ik had geen huwelijks-contract met hem.
Rechter: Daar gaan we vanuit ja.
Moppie: Ik was jong. We waren jong. We gingen vaak stappen met een aantal mensen. Gilbert, Sjarrel, ikzelf. Oh ja, Kobus de Groot zou in Maarsen hebben gewoond. Dat is niet zo. Sjarrel de Groot woonde daar. Die boerderij in Nieuwersluis is toen verbouwd. Gilbert at vaak bij zijn vader. We gingen vaak op stap. Onder andere in de Baja Beachclub. Ik weet wel het verschil tussen de grote en de kleine Baja.
Rechter: Dat weten we inmiddels wel.
Moppie: Ik heb de heer Wolzak amper gezien. Ik heb er geen herinnering aan in ieder geval.
Rechter: Er zijn bijnamen, zegt u dat iets?
Moppie Ik heb nooit geweten dat hij Harry heet. We noemden hem heel anders. Maar die bijnamen zal ik maar niet zeggen hier.
Rechter: Heeft u gehoord dat Rommy omging met de heer Wolzak?
Moppie: Rommy ging met zoveel mensen om.
Rechter: Wat weet u wel van hem?
Moppie: Wat moet ik weten van hem dan? De vrouw van Henk Rommy had een bloedhekel aan hem. Ze haatte hem.
Rechter: Wie was dat? Lonneke?
Moppie: Nee niet Lonneke. Dat was S.O.
Rechter: Zoals u het nu zegt had zij bezwaar, concreet, dat Wolzak bij haar over de vloer kwam?
Moppie: Ze wilde niets met die mensen te maken hebben. Fred S. kwam er ook. Gilbert zei dat ze liever niet had dat die over de vloer kwamen.
Rechter: Wie vertelde dat?
Moppie: Gilbert, Henk zelf, S.O., kan iedereen zijn.
Rechter: Dus u hoorde van Gilbert dat S.O. liever niet had dat Wolzak over de vloer kwam?
Moppie: Die man uit Amersfoort.
Rechter: U legt het verband dat het die man in het hokje was. Hoe legt u dat verband?
Moppie: Niet door die man uit Amersfoort, maar door zijn bijnaam.
Rechter: Wat was die bijnaam?
Moppie: 'De pedo'.
Rechter: Dat was toch wat Henk Rommy zei? Dus als ik het goed begrijp is het omdat Henk Rommy hem 'de pedo' noemt op internet?
Moppie: Nou, zo was ie allang bekend. Als je op jonge meisjes van 14 valt...
Rechter: Als ik het goed begrijp kende u hem amper. Hoe komt het dat u wel weet dat S.O. hem niet over de vloer wilde?
Moppie: Maakt niet uit hoor. Er waren wel meer mensen die S.O. niet over de vloer wilde. Wel een stuk of 10.

<---->

Rechter: Was het een verrassing voor u dat de heer Wolzak in het hokje zat?
Moppie: Mevrouw, het is toch allang duidelijk. Alles staat op internet. Iedereen kan komen om een verklaring af te leggen voor 10 of 20.000.
Rechter: Was het een vreemde voor u?
Moppie: Wat is vreemde? Ik ben niet goed in talen.
Rechter: Ik constateer dat u niet een heel vreemde zag. Heeft u anderen horen vertellen over contacten van Rommy en Wolzak?
Moppie: Rommy verteld dat soort dingen niet.
Rechter: En Gilbert?
Moppie: Nee.
Rechter: Heeft u wel eens wat anders gehoord?
Moppie: Daar verschoon ik me op.
Rechter: Weet u waar Wolzak woonde?
Moppie: Nee, hoe moet ik dat nou weten?

Op dit moment vroeg Mr. Chrisje Zuur het woord. Ze maakte een goed punt.
Mr. Chrisje Zuur: Mevrouw de rechter, weten we eigenlijk wel of Mohammed de heer Wolzak bedoeld? Is er een foto uit '93? Begrijp me goed, er is een mogelijkheid dat er twee sporen volledig naast elkaar, langs elkaar heen gaan. Wat is de relevantie dan van dit verhoor als we het over 'pedo' hebben? Laten we het anders over de man in Amersfoort hebben. Begrijpt u mijn punt? (wie is wie?)
Rechter: Ja, ik begrijp uw punt. Ik kijk even naar het OM. Kunt u er iets meer over zeggen?
OM: (lange stilte)
Mr. Betty Wind ontwijkend: Het staat ons iets bij dat de vragen aan de heer Rasnabe nogal moeizaam gaat op momenten.
Mr. Zuur onverstoorbaar: Kunnen we geen foto laten zien aan de heer Rasnabe? Want het gaat nu over een man uit Amersfoort.
Mr. Wind: Er zijn geen foto's uit '93, kan ik u zeggen.
Mr. Zuur: We kunnen vragen om een foto van de getuige zelf. Dat hij die beschikbaar stelt?
Rechter: Ik heb wel behoefte het in de koffiepauze te overleggen. We gaan nu even verder.
Richting Moppie: U zegt, het is allemaal niet gebeurt. Het feest van Charley Chaplin, de woonboot, etc. U zegt, ik ken die man niet. U zat in Marbella.
Moppie: Het is heel makkelijk. We hebben Bert Schilder. Ik ga u vanaf mei 1997 waar ik ben geweest tot eind december vertellen waar ik geweest ben. Ik was in het buitenland.
Rechter: U zegt dat verhaal van die man in het getuigenhokje is niet gebeurd. U hoeft het niet uit te leggen. U zegt: 'Het is niet gebeurd'.
Lauwaars: Wat ik begrepen heb. U ging wel om met mensen in die kringen, met Gilbert voornamelijk. Die mevrouw O. zei dat er zo'n 10 mensen waren die niet welkom waren.
Moppie: Ja... Mag ik wat vragen aan het OM? Voor het OM is het heel makkelijk. In een paar minuten kunnen ze het zien. 10 mei 1997 weet ik precies waar ik was.
Rechter: Dat is wel duidelijk.

Mr. Chrisje Zuur: Het is ook wel mogelijk dat de heer Rasnabe hem niet kent. Althans dat we het over een andere persoon hebben die hij nooit heeft gezien. Ik heb niets met liquidaties van doen zegt de heer Rasnabe. De naam 'pedo', hij zou het zomaar over een ander kunnen hebben.
Lauwaars: Bent u nou bezig met een klein pleidooitje?
Mr. Zuur: Nee, nee, maar het is wel zo dat we het over een persoon hebben waar we niet met zekerheid hebben kunnen vaststellen of het dezelfde persoon is.
Mr. Nanette van Ditshuyzen: Ik wil, voor u de pauze aan gaat kondigen, dat gevoel heb ik dat u dat gaat doen, zou de heer Rasnabe eerst een beschrijving kunnen geven?
Rechter: Nou, we gaan eerst pauzeren.

Na de pauze was er een discussie over het feit dat Mr. Nillesen door het OM verboden werd, aldus de raadsman, dat hij met zijn cliënt kon overleggen. Ook een andere aanwezige advocaat van Moppie, Mr. Mull, die in de zaak Indiana optreedt als de raadsman van Moppie, mocht ook niet bij zijn cliënt.(Indiana = poging tot liquidatie Russell Jones aka Anthony Christopher Vaz aka 'Raps' aan het IJsbaanpad) Dhr. Mull heeft overleg gehad met Mrs. Kuijpers en Nillesen en dus Indiana op zich genomen, aldus Mr. Mull, en wilde tevens naar de cel van Moppie. De toegang werd beide raadslieden dus ontzegd door het OM.

De rechtbank besloot de middagpauze iets te vervroegen om zo de raadslieden de kans te geven alsnog met Moppie te overleggen. Mr. Nillesen heeft vervolgens met Moppie Rasnabe afgesproken dat deze zich verder op z'n verschoningsrecht zou beroepen.

Rechter: Betreft dat alle vragen? Of alleen over de heer Wolzak?
Mr. Nillesen: Ja, alle zaken.
Rechter: Ok, het is niet anders. Het is een recht dat mijnheer heeft.

Mr. Betty Wind: Het was op verzoek van mevrouw Zuur, mischien wil zij iets zeggen?
Mr. Zuur: Mijnheer Rasnabe, u heeft eerder vastgezeten voor Van Maurik.
Moppie: Ik geef geen enkel antwoord op geen enkele vraag op dit moment.
Mr. Zuur: Ik ga er vanuit dat u op een later moment wel op vragen antwoordt?
Moppie: Dat kan best.

<---->

Mr. Betty Wind: Ik geef de rechtbank in overweging toch nog een paar vragen te stellen. Het OM wil ook onderzoeken of het wel waar is wat de heer Wolzak zegt. Mischien, en dat is de eerste vraag, of de heer Rasnabe het terrein zou kunnen beschrijven waar de caravan dan stond, hoe dat eruit ziet? Mischien kan hij zelfs een tekening maken? De tweede vraag is of hij een omschrijving kan geven van de man uit Amersfoort die hij in zijn hoofd heeft en waarvan hij die bijnaam weet. Dit in het kader van verificatie, dan wel falsificatie. Van Rasnabe is duidelijk dat hij een punt wil maken, daar kan hij dan zelf aan bijdragen.
Rechter: Ik weet niet of deze vragen het standpunt van de heer Rasnabe en zijn verdediging veranderd?
Mr. Nillesen: Nee, daar werkt de heer Rasnabe nu niet aan mee.
Rechter: Dan is dit in ieder geval de situatie nu zoals die is en zien we na het proces-verbaal wel weer verder.

Wordt vervolgd in januari....

*

Vlak voor de sluiting van het Passage-jaar 2011 waren er nog allerlei stukken binnengekomen bij de rechtbank waarover de jongste rechter wat vragen had. Ik zal u niet vermoeien met alle punten, maar Mr. Nico Meijering bedankte de rechtbank dat deze het OM had opgedragen een toetsing over weglatingen uit het dossier bij de rechter-commissaris te laten uitvoeren. 'Want anders', zo zei Meijering, 'zouden wij dit nooit hebben gehad. De laatste heeft mij buitengewoon verrast'.

Het laatste ging onder meer over een proces-verbaal van officier van justitie Mr. Zwinkels. Mr. Betty Wind vroeg of ze een toelichting mocht geven. Dat mocht.

Mr. Betty Wind: Ik wilde iets toelichten op het proces-verbaal van de heer Zwinkels. De weglatingen zouden op oneigenlijke gronden uit het dossier worden weggehouden. Op het derde punt van de weglating is W015 toegevoegd. Dat is een toevoeging van La Serpe die hij gaf. Het is de vraag of er een Kalashnikov-patroon aangetroffen is in het lichaam van Kees Houtman. Ik wil nadrukkelijk mededelen dat dat niet het geval is. Het is niet aan de heer La Serpe medegedeeld.

Rechter richting Mr. Meijering: Ik zie u naar de microfoon grijpen?
Mr. Meijering: Ja, mag dat?
Rechter: Nou u kunt naar de microfoon grijpen, verder zien we het wel.
Mr. Meijering: Mevrouw, die laatste weglating, ik schrik er gewoon erg van.
Rechter: Ok, ik geef u 5 minuten.
Mr. Betty Wind wilde de raadsman beletten: Mevrouw de rechter, u kunt zich afvragen of het moment wel daar is...
Rechter: Gaat uw gang mijnheer Meijering.
Mr. Meijering: Ik zie iets voorbijkomen over Houtman. Dat de heer La Serpe wil weten van de heer De Haas of er een patroon/kogel in het lichaam van Houtman terecht is gekomen. En dan alles terugdraaiend, denk ik: 'Hoe is het mogelijk dat dit al die tijd buiten de processen-verbaal is gehouden?' Ik schrik daar heel erg van dat dat nu pas aan het dossier wordt toegevoegd.
Rechter: Ik denk dat we, mijnheer Meijering, dit op een later moment moeten bespreken. Het is nu niet het juiste moment daarvoor.

Mr. Meijering: Ik kan u volgen, maar ik geef wel aan dat dit aanleiding geeft de juridische messen richting het openbaar ministerie wat meer te slijpen en dat we er zeker op terug komen. Nogmaals, het is voor ons zeer bitter.
Rechter: Laat ik er dit over zeggen. Nogmaals, als de messen nu nog niet genoeg geslepen zouden zijn, zou u na de vakantie alsnog met scherpere messen terug komen. Dus in dat kader lijkt het mij verstandiger hier na de vakantie op terug te komen.
Mr. Meijering: Dank u wel.
Mr. Betty Wind: Mag ik er nog één ding over zeggen? Als het kantoor van Meijering de vakantie wil besteden aan het slijpen van de messen, dan mag dat natuurlijk. Daar is op zichzelf niets mis mee. Dan moeten zij dat zelf weten. Als zij het openbaar ministerie vragen wil stellen of dingen uit wil laten zoeken, dan stel ik voor dat u de vragen op schrift stelt en daar niet op het laatste moment mee aankomt om onnodig tijdverlies te voorkomen.

Mr. Meijering antwoordde niet, maar merkte nog wel op: Cliënt (Dino Soerel -red.) merkt op dat hij het niet als toeval kan ervaren dat vandaag de checks aan het dossier worden toegevoegd, dus de 20e en 21e, en dat het proces-verbaal van de heer Zwinkels de 19e aan het dossier is toegevoegd.
Rechter: Dank u wel.

De zitting ging verder achter gesloten deuren omdat La Serpe had aangegeven niet te kunnen garanderen dat hij in de hitte van de strijd per ongeluk namen van (anonieme bedreigde) getuigen zou droppen tijdens een openbare zitting. Het OM sloot zich daarbij aan. Mr. Nico Meijering had de rechtbank in een schrijven reeds laten weten dat hij niet het risico wilde lopen dat La Serpe de namen eventueel zou zeggen tijdens een openbare zitting. De pers kon dus vertrekken.

U las het net al, de juridische messen zullen geslepen worden voor een laatste allesbeslissende periode van het liquidatieproces Passage. Ook volgend jaar zal ik proberen zoveel mogelijk zittingen bij te wonen om verslag te doen.

Het proces gaat verder op vrijdag 13 januari 2012.

Dan rest mij nu nog u alvast een Vrolijke Kerst en een Prettig uiteinde van 2011 toe te wensen!

Bondtehond

Geen opmerkingen :

Een reactie posten