woensdag 29 december 2010

One 2 Spy - The best Spyshop in Amsterdam

Bondtehond luidt het nieuwe jaar alvast in met één daverende knaller van een nieuwe adverteerder:

The best spyshop in Amsterdam: One2Spy


Zelden zo'n enthousiaste ontvangst meegemaakt als ik deze week had met Rachid, de eigenaar van de kortgeleden geopende spyshop One2Spy aan de Admiraal de Ruijterweg 63 in Amsterdam. Bondtehond was al eens getipt door lieden uit het milieu dat je hier zeer goed terecht kunt voor allerlei intressante artikelen op spionage-gebied. Echter sinds gisteren hebben we het ook met eigen ogen gezien en meegemaakt, de service is vriendelijk en uiterst correct. Kortom, een top-zaak.

Daar waar je bij andere shops nog wel eens alleen op afspraak binnen mag komen, loop je bij One2Spy elke willekeurige dag van de week gewoon naar binnen en krijg je vanaf 12.00 uur 's middags tot 01.00 uur 's nachts (!) meteen alle service die je maar kunt wensen. Is het niet in de winkel zelf, dan is het wel in de kelder, overal staan de Spy-gadgets in glazen vitrines uitgestald. Natuurlijk niet alleen lieden uit het milieu weten de One2Spy-shop te vinden, maar allerlei zakenlui en particulieren zijn er kind aan huis. Er is dan ook voor ieder wat wils te vinden.

Om maar een kleine greep te noemen: spy-camera's in alle soorten en maten, spy-watches, GPS-tracking systemen, Night Vision-camera's, richtmicrofoons, Bug-detectors, afluisterapparatuur, metaaldetectors, je kunt het zo gek niet bedenken of One2Spy heeft het in vooraad.

Is iets niet in voorraad, of heeft u een speciale wens, geen enkel probleem, Rachid of een van zijn andere uiterst vriendelijke collega's geven u advies in alle soorten en maten artikelen. One2Spy levert ook allerlei diensten na prijsopgaaf. Heeft u bijvoorbeeld vermoedens dat u afgeluisterd wordt, laat voor de zekerheid gerust u auto, huis of kantoor sweepen door One2Spy. De Electronic Bug Sweeping & Debugging Services van One2Spy heeft zijn effectiviteit al diverse keren bewezen.

Bel voor een prijsopgaaf of maak meteen een afspraak via Tel : 0031-612881024
U kunt ook mailen via het contactformulier van One2Spy  
Of email:  sales@one2spy.nl

Adres spyshop:
One 2 Spy
Admiraal de Ruijterweg 63
1057 JX Amsterdam






Bondtehond

woensdag 22 december 2010

Liquidatieproces met Kerstreces: terugblik 2010/vooruitzicht 2011

Het liquidatieproces ligt tot 4 Januari stil in verband met de Kerst-vakantie van de rechtbank. Dat zullen de speciale eenheden van het zogenaamde BOT-team (Bijzonder Ondersteunings Team), die zorgdragen voor de aan- en afvoer van de verdachten, niet slecht uitkomen gezien de zware sneeuwval van afgelopen dagen. Een tocht naar De Bunker via de besneeuwde en spekgladde snelwegen, waar je op vele plekken niet harder dan 50 km per uur mag rijden, zou 'een crime' op zich zijn.

Het was ook een veelbewogen jaar, en iedereen was wel toe ook aan een welverdiende onderbreking. Waren het niet de advocaten die alles op alles op alles hebben gezet hun cliënten nog voor de Kerst thuis te laten zijn, dan waren het wel de leden van het OM die er veel aan gelegen is de vermeende hitmannen, moordmakelaars, opdrachtgevers en/of faciliators juist achter de tralies te houden van de extra beveiligde inrichting. En de rechters waren hierin met recht scheidsrechters te noemen, op vele momenten. Maar dan wel van een 'top-wedstrijd'.

Intussen zijn er al twee verdachten thuis zoals we inmiddels weten, namelijk Sjaak Burger en Ali Akgün. Met name bij de laatste was het een enorme klus voor diens advocaat, Mr. Nico Meijering de rechtbank te overtuigen dat de bewijzen tegen zijn cliënt die er nu liggen volgens het openbaar ministerie niet afdoende zijn om Ali Akgün langer in voorarrest te houden. Maar liefst 3 zittingsdagen besteedde Meijering aan het voordragen van een enorme pleitnota. De rechtbank ging hier voor een groot gedeelte in mee: De ernstige bezwaren in de zaak 'Nicht' zijn niet voldoende om hechtenis te laten voortduren.Voor het overige, de Art.140-zaak zou de duur van het Ali's voorarrest waarschijnlijk niet boven de tijd uitkomen die hij uiteindelijk als maximale straf opgelegd zou kunnen krijgen, aldus de rechtbank.

Sjaak Burger werd al in een eerder stadium heengezonden. Wapenleveranties zouden niet tot een hogere celstraf leiden dan hij al in voorarrest had doorgebracht. De Art.140-beschuldigingen (criminele organisatie) waren reeds door Het Hof van tafel geveegd. Ook Sjaak mocht zijn zaak dus in vrijheid afwachten en kwam vervolgens steeds braaf de zittingen bijwonen die hem aangaan.

Twee verdachten naar huis, en één 'nieuwe' verdachte die aan het proces is toegevoegd: Dino Soerel.
Maar liefst 7 maanden gaf de rechtbank Dino Soerel en zijn advocate, Mr. Bénédicte Ficq, om de dossierstukken te bestuderen. weer een flinke vertraging van het Passage-proces dus. Een enorm pakket aan papieren dossierstukken zou hiervoor afgeleverd worden bij Soerel in de EBI, alhoewel men van het OM al aangaf dat de directie van de EBI niet wil dat dit papieren dossier, bestaande uit meer dan 550 ordners, op cel wordt bewaard. Dit in verband met de brandveiligheidsregels van de 'Extra Beveiligde Inrichting' in gevangenis Nieuw-Vosseveld te Vught, alwaar Dino Soerel nu gedetineerd zit. Dat wordt een enorme grote klus voor Dino om al die ordners door te lezen. Ga er maar voor zitten. Je zult maar niet van lezen houden......

Het liquidatieproces gaat in ieder geval nog minimaal een vol jaar duren, zijn de ruwe schattingen op dit moment. Ik heb werkschema zoals het er nu uitziet even opgezocht:

Het WERKSCHEMA RECHTBANK PASSAGE
(van 22 november 2010)

Het proces kende afgelopen jaar een aantal interessante ontwikkelingen. Ik noem de beweringen van de F-getuigen in verband met de zaak Gerrie Bethlehem en de bewering van Jesse Remmers dat kroongetuige Peter La Serpe een prostituee heeft gewurgd en in foetushouding zou hebben begraven. Dat er dus meer aan de hand lijkt te zijn met de kroongetuige zelf is wel zo goed als zeker. En de verdediging had al geen hoge pet op van de betrouwbaarheid van Peter La Serpe. De levensdelicten waarvan hij anderen beticht staan onderhand steeds minder in evenwicht met hetgeen men mondjesmaat aan de weet komt over meerdere levensdelicten, mogelijk door kroongetuige La Serpe zelf gepleegd. Er komt steeds meer informatie boven dat bij veel mensen, waaronder allereerst de rechters, op z'n minst de wenkbrauwen zal doen fronsen. Het gaat inmiddels al over 3 levensdelicten: Kees Houtman, Gerrie Bethlehem en de onbekende prostituee.

En als ik het goed begrepen heb, waren er tijdens de laatste zitting geluiden uit de mond van Jesse Remmers te horen die erop wijzen dat er mogelijk nog een levensdelict door La Serpe gepleegd zou zijn en waar tot nu toe nog niet eens over gesproken is in de rechtszaal. En wat te zeggen over het allerlaatste verrassende balletje dat door de rechtszaal heen stuiterde nadat Jesse Remmers dat opwierp, vlak voor rechtbankvoorzitter Lauwaars de laatste zitting van 2010 afsloot?

Peter La Serpe zegt nou wel dat hij Kees Houtman heeft helpen liquideren, maar volgens Jesse ligt dat toch heel anders. Zeer intressante ontwikkelingen staan dus nog te wachten en ongetwijfeld zullen we daar in het nieuwe jaar meer over te weten komen. Het blijft in ieder geval spannend wat er allemaal precies staat te gebeuren tijdens de zittingen begin volgend jaar. Ik zal hoe dan ook in het nieuwe jaar verslag blijven doen van het liquidatieproces op 'Bondtehond bij het liquidatieproces' en 'Crimesite.nl - Altijd het laatste misdaadnieuws'.

Beide websites hebben overigens ieder een eigen redactie die volgens een eigen planning werken, maar wel regelmatig met elkaar in contact staan. Ook zaken als reclame-inkomsten en content vormen gescheiden trajecten. In het nieuwe jaar zal op deze site onder meer een andere spy-artikelenwinkel gaan adverteren, maar ook zullen er weer enkele bekende strafpleiters van de partij zijn op 'Bondtehond bij het liquidatieproces'.

Natuurlijk staat iedereen vrij een aanvraag te doen voor een reclamebanner op deze site. De prijzen zijn mooi. Op een kwartaal adverteren, geef ik de derde maand gratis. (12 maanden adverteren = 8 maanden betalen) Wilt u bv een true-crimeboek promoten in een kring van voornamelijk true-crimewatchers, geen enkel probleem, bekende misdaadjournalisten/auteurs Koen Scharrenberg en Bert Voskuil gingen reeds voor. (zie rechts)

Intresse?  Neem CONTACT op met : bondtehond@xs4all.nl

Van enkele contacten, die ik heb opgedaan afgelopen jaren, zullen er in 2011 een aantal hun visie geven op hetgeen er gebeurt in de Bunker. Met gepaste trots kan ik u alvast melden dat ik nog voor het einde van 2010 een interview zal hebben met Mrs. Paul Waarts en Sander Janssen, de advocaten van de mischien wel het meest tot de verbeelding sprekende verdachte van het Passage-proces: vermeend hitman Jesse Remmers. Ergens in januari hoort u hier alles over.

Verder zal in Februari/Maart mijn vaste columnist Ruben Poppelaars zijn rentree maken en ons op gezette tijden weer van interessante columns over forensische opsporing voorzien. Ruben had afgelopen periode wat minder tijd voor zijn maandelijkse pennevrucht omdat hij momenteel erg hard werkt aan een interessant boek over forensische opsporingstechnieken in opdracht van een kleine uitgever. Waar een column op deze site al niet goed voor kan zijn. Ruben's columns waren de uitgever namelijk allereerst opgevallen na publicatie daarvan op deze site. We zijn mede daarom heel erg benieuwd naar het boek. Ook daarover hou ik u tezijnertijd volledig op de hoogte. Over Ruben Poppelaars gaan we zeker nog veel horen.

Daarnaast staan er nog enkele ontmoetingen gepland met nauw betrokken medewerkers van het liquidatieproces en enkele bekende misdaad-auteurs waarvan er inmiddels al één heeft aangegeven ook te willen publiceren op Bondtehond aankomend jaar. Hou deze site dus in de gaten, dan mist u in ieder geval niets van de ontwikkelingen tijdens en rondom het grootste en langdurigste onderwereldproces sinds jaren: Het liquidatieproces. Codenaam: 'Passage'.

Bondtehond wenst u alvast:

Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig 2011 !

Bondtehond

donderdag 16 december 2010

Jesse Remmers: 'La Serpe heeft helemaal niks met Houtman te maken'

Verwarring alom vanmiddag op het liquidatieproces 'Passage' in de Bunker. Op de valreep wist Jesse Remmers iedere aanwezige in de rechtszaal en op de tribune te verbazen door een onverwachte move te maken. Volgens Jesse is Peter La Serpe niet betrokken bij de liquidatie op Kees Houtman. Iedereen was even sprakeloos. Rechtbankvoorzitter Lauwaars stond op het punt het Kerstreces in te luiden, toen het gebeurde. 's Morgens had Lauwaars al aangegeven dat de zitting vandaag hooguit tot 13.00 uur zou duren, ook in verband met de verwachtte sneeuwval. Iedereen was volgens de voorzitter ook wel toe aan een onderbreking, na een veel bewogen jaar op dit langdurigste en grootste onderwereldproces sinds tijden. Hoewel de zaal steeds leger begint te raken, na het heenzenden van Sjaak Burger en Ali Akgün, gaat de waarheidsvinding natuurlijk onverminderd door.


Na het welkom heten van alle deelnemers, waarbij een invalkracht van het liquidatiekantoor, Mr. Berfin Yesilgöz, aangaf dat Ali Akgün er voor gekozen had vandaag bij zijn vrouw en kinderen te blijven, ging de rechtbank verder waar men maandag gebleven was. Alleen de verdachten Jesse Remmers, Moppie Rasnabe en Fred Ros waren vandaag aanwezig.

De rechtbank ging verder met de ondervraging van Peter La Serpe over Arjen Kaale.
Rechter: Verteld u het even opnieuw in het kort. Wat weet u van de aanslag op Kaale?
La Serpe: Niet zo veel. We hadden een afspraak. Daar was een freefightertje bij. Kaale was aan het vissen.
Rechter: Waar viste ie naar?
La Serpe: Hij was op zoek naar wie die aanslag had geregeld.
Rechter: Weet u de inhoud?
La Serpe: Hij vertelde dat ie aangevallen was. Hij wilde een reactie peilen van mij. Dat is ook een beetje hoe het werkt in het milieu. Men wil zelf iemand ontmoeten en peilen, zeg maar.
Rechter: Heeft u het met Remmers besproken?
La Serpe: Ja.
Rechter: Met Rob de Wit?
La Serpe: Nooit.

OM (Betty Wind): Een vraag. Heeft u ooit met Rob de Wit gesproken op de afsluitdijk?
La Serpe: Ik weet wel dat ik eens met Rob de Wit naar Friesland gereden ben. Ik weet niet of dat via de afsluitdijk ging. We hadden het over internet. In dat kader hadden we contact. Dat was nog vrij nieuw allemaal.

Mr. Paul Waarts: Ik geef u een nummer, 323. Dat lijkt een samenvatting te zijn van hetgeen u heeft verklaard. U zei dat er mensen een aanslag hebben gepleegd, waarvan 1 een Marokkaan?
La Serpe: Dat kan ik mij niet herinneren. Als ik dat toen gezegd heb, is dat naar waarheid verklaard.
Mr. Waarts: U weet later wel dat het Algerijnen zijn?
La Serpe: Ja, dat weet ik via de telefoon. Ik spreek wel es over dingen die op internet of in de media staan.
Lauwaars: Heeft u verder nog vragen?
Waarts: Geen vragen meer.
Lauwaars: Nee? Dan sluiten we het onderwerp af.

Het OM had een melding over waarom stukken nog niet zijn verstrekt.
OvJ Betty Wind: Er zouden nog stukken worden verstrekt m.b.t. Kaale. U zult ons ongetwijfeld vergeven. Rob de Wit wilden we nog vragen stellen over dat telefoongesprek waar Dhr. Remmers aan refereerde. Het is niet gelukt. Zijn nieuwe raadsman Dhr. Kuijpers heeft het ook wat af laten weten. Hij zat gedetineerd en heeft op dezelfde afdeling vastgezeten als Dhr. Kaale. Hij heeft via Kaale beschikking gehad over de dossiers. Kuijpers presenteerde zich als advocaat. Hij is ook op bezoek geweest. Kuijpers was bereid dat met Rob de Wit te bespreken. Hij zou wel willen komen, maar dat is niet gebeurd. Het laatste stukje was dat. Daarom zijn de Kaale-stukken nog niet verstrekt. Dit zeg ik als reactie op de Boedha-stukken en het verzoek van Janssen en Waarts.
Lauwaars: Ok. We vergeven het u.

Vervolgens wilde Lauwaars vragen stellen aan Jesse Remmers.
Lauwaars: Mijnheer Remmers, dat Naarden-Vesting verhaal. De aanwezigheid van Holleeder is meningsverschil over. Het hele verhaal opnieuw, dat zou niet hoeven.
Mr. Paul Waarts: Het belangrijkste verschil zou zijn dat Holleeder aanwezig zou zijn. Er zijn wel meer vragen, bijvoorbeeld wat er nou besproken zou zijn.
Jesse Remmers: Als ik ook wat mag zeggen, even? Het was aanvankelijk niet de bedoeling er wat over te zeggen. Ik heb vervolgens toch het hele verhaal verteld. Op het moment dat men het mij vroeg dacht ik, waarom ook niet? Dat het zo'n uitgebreid verhaal zou worden, was niet de bedoeling. Om het helemaal te vertellen, was niet de bedoeling.

Lauwaars: Dan mag het OM eerst vragen stellen.
OvJ Betty Wind: Mijnheer Remmers, zou u nog eens kort willen toelichten wat nu uw plan was.
Jesse: Ik zit even te denken. Als ik ga praten, wordt het weer een lang verhaal.
Lauwaars: Vertel maar gewoon.
(samengevat)
Jesse: Ik plaats dit op 29 oktober 2004. La Serpe was op bezoek geweest, voor het eerst na een lange periode. Toen heeft ie aangehaald dat de CIE contact had opgenomen. Het was geen vol uur. Ik voelde me niet zo best. Ik had een lichtelijke longbloeding, dus ik moest naar de medische dienst. Ik ben ook dezelfde dag naar het ziekenhuis gebracht. Dat was dezelfde dag dat ik mezelf uit het ziekenhuis had ontslagen, zeg maar. (Jesse refereert aan de ontsnapping uit het ziekenhuis) La serpe vertelde dat de CIE contact had opgenomen. Het ging over de '93-zaken. Hij kreeg toen door dat ie van die CIEers bepaalde dingen moest zeggen over mij. Men wilde dat hij zou zeggen dat ik Cor van Hout dood zou hebben geschoten in opdracht van Willem Holleeder. Hij zei, als ik geweten had dat hij (CIEer?) zoveel zou vertellen, had ik het opgenomen. Hij vond het heel erg vals in ieder geval. Ik zei tegen hem (La Serpe): Zou je het niet alsnog op willen nemen met verborgen camera, net als Peter R. de Vries?

We zagen elkaar 2 dagen later. Het gaat erom dat ik Peter R. de Vries zou moeten benaderen. Ik zei, dat wat je vertelde, wil je dat helemaal herhalen, maar niet zo, want anders zou het blijken dat het opgenomen zou worden. Om ervoor te zorgen dat die CIE zou kunnen worden opgenomen met verborgen camera, heb ik contact opgenomen met iemand. Ik heb aan die persoon gevraagd of Holleeder contact op zou nemen met De Vries en dat die dan opnamen zou maken met een persoon die het zou vertellen. Ik wilde ergens komen dat het verteld zou worden. Dat Peter R. de Vries in een busje zou zitten. Dat had ik wel eens gezien. Peter R. de Vries zou het dan opnemen. Ik stelde voor dat hij dat verhaal zou vertellen en dat Peter R. de Vries er dan later bij zou komen. Ik zag La Serpe 2 dagen later. Ik vroeg, kun je dat vertellen? Ik moest naar Naarden-Vesting komen. Ik moest een auto huren. Hij (La Serpe) kende een tent, 'Rent a Wreck' heette dat. Hij kwam met een of ander barrel aanzetten, dat viel van ellende uit elkaar. We reden van Rotterdam naar Naarden-Vesting. Er werd door personeel gevraagd of ik gereserveerd had. Ik zei dat ik een afspraak had. Ik liep naar achteren en zag daar een persoon zitten. Dat was de persoon met wie ik afgesproken had dat ie Holleeder zou benaderen. Hij zei, met wat voor barrel ben je nou mee?! Hij wist dat ik voortvluchtig was en vond dat niet verstandig. Je wordt zo van de weg gehaald als ze je zouden zien rijden.We zouden later een andere regelen.

La Serpe vertelde toen het verhaal. Dat verhaal van Cor van Hout ligt gevoelig, zei die persoon. Dan moet je mee naar de studio. Dat wou La Serpe ineens niet. Die persoon zei toen, lekker is dat, volgens mij heeft ie (PrdeVries)de camera al geregeld. Dat is dan niet goed begrepen dan waarschijnlijk. De persoon zei, ik ga er vandoor, je ziet het wel straks als Peter R. de Vries er straks is. La Serpe zei, wat is dat nou? Ik vertelde dat de Vries zou komen. We zagen de Vries net aan komen lopen. Bij de deur kwam De Vries eraan. We hebben gezegd, we gaan ergens anders heen. Hij wist wel een ander tentje. We liepen naar dat andere tentje. Op dat moment vertelde La Serpe dat hele verhaal. De Vries heeft voorgesteld, je kunt er alleen wat mee als je onomstotelijk bewijs hebt. La Serpe maakte de opmerking, ik wil wel een verzekering. Hij wilde er financieel wat aan overhouden. Dat vond ik al helemaal genant. Het was al helemaal niet de bedoeling er iets aan over te houden. Op het moment dat De Vries kwam met wat, zei La Serpe: Daar wil ik wat aan overhouden.....

De persoon die we zagen, regelde een andere huurauto. We reden naar de Wenckebachweg. Holleeder kwam er toen bij. Holleeder vroeg of ie een auto kon huren zonder creditcard. Dat kon niet. Toen zei ik dan moet je naar de Wenckebachweg. Dan zou Holleeder hem huren. Dat is niet gelukt.

Jesse werd vervolgens ondervraagd over de ontmoeting en het regelen van de auto. Hij bleef er bij geen namen van het bedrijf aan de Wenckebachweg te willen noemen en ook niet de naam van de persoon die in Naarden-Vesting was, degene die de ontmoeting met Peter R. de Vries had geregeld. Dit tot irritatie van zowel de rechters als het OM. Ze verweten Jesse wel balletjes op te gooien, maar er dan verder niets meer over te verklaren. Er kwam weinig duidelijkheid.

Vervolgens liet met La Serpe aan het woord. Enkele samengevatte passages:

La Serpe: De opmerking over Cor van Hout. Dat viel me sowieso op natuurlijk, als er over Cor van Hout gesproken wordt, dat daar gezegd is door Willem Holleeder...nee, wat daar werkelijk is gezegd door Willem Holleeder is: Niet over Cor praten. Want ik maakte een opmerking over Cor, er werd gezegd, niet over Cor praten met Peter R. de Vries. Jesse maakt er een groter verhaal van door te zeggen, alsof eh, ik weet niet meer precies hoe ie het vertelde, maar de liquidatie op Cor dat Willem dat gepleegd zou hebben. Nou dat klopt als een bus. En ik zal u vertellen wat er in de auto daarna gebeurde. Volgens mij staat het nog niet eens in het dossier.

Het is nooit aan de orde geweest, omdat Cor van Hout zeg maar, nooit aan de orde is geweest, de zaak is nooit aangekaart, laat ik het zo zeggen. In de auto, toen we wegreden uit Naarden-Vesting, toen zei ik tegen Jesse: 'Wat een rat die Willem, dat ie zijn eigen vriend heeft dood laten schieten'. Tussen ons weten wij dat Jesse betrokken is bij Cor van Hout. Dus bij de liquidatie van Cor van Hout. Toen zeg ik in de auto tegen hem: 'Wat een rat dat Willem zijn eigen jeugdvriend heeft dood laten schieten'. Toen zei Jesse tegen me: 'Maar het waren al lang geen vrienden meer'. Als wederom een bevestiging dat Willem Holleeder achter die liquidatie zat. Ik denk wellicht dat dit wel interessant is om te vermelden.

La Serpe: De derde persoon in Naarden-Vesting is Ali Akgün, laat ik daar gewoon helder over zijn. Dat Jesse hem niet wil noemen dat snap ik wel. De relatie van Ali tot Holleeder die is bekend, en de relatie van Ali en Jesse is ook bekend. Ik heb van Ali zelf nl gehoord dat ie de afspraak met Peter R. de Vries heeft gemaakt.

Rechter: Even voor de duidelijkheid. Ali was er niet bij in Naarden-Vesting?
La Serpe: Ali?
Rechter: Ja?
La Serpe Ali was er niet bij.
Rechter: Dus dat verhaal van die eerste ontmoeting met die derde contactpersoon?
La Serpe: Allemaal onzin!
Rechter: Allemaal onzin?
La Serpe: Allemaal onzin.

La Serpe: Dan dat ontzettende grote verhaal over opnames. Wellicht dat het allemaal in zijn hoofd afgespeeld heeft. Alleen, het is natuurlijk absurd om te veronderstellen dat Jesse mij op die manier zou kunnen confronteren, op die manier met opnames vanuit een busje, dat Peter R. de Vries uit een busje zou komen. We zaten nl middenin de observaties ivm liquidaties. Als hij refereert aan de Van Woustraat, ja, bij de Van Woustraat kwamen wij regelmatig. Waarom namelijk? In die zijstraat daarvan, waar die eerste observatie heeft plaatsgevonden van eh, eh, August Adjoeba, een grote neger in ieder geval, die later in de flat van Ali woonde. Die had electronisch toezicht in de zijstraat van de Van Woustraat. Dus even om het onlogische er van aan te geven.

La Serpe: Het valt mij op dat Jesse de verklaring van Peter R. de Vries als uitgangspunt heeft genomen voor z'n eigen verklaring, om dit verhaal zo compleet mogelijk aan te vullen bij Peter R. de Vries. Wat ook niet klopt.

Lauwaars: Ik neem aan dat u ook die vragen had willen stellen, of dat klopt? Laat ik het eenvoudiger vragen. Het is toch al zo ingewikkeld. Heeft u nog vragen die u wilde stellen aan Dhr. Remmers?
La Serpe: Uh nee, eigenlijk niet meer nee....hehe.
Lauwaars: Nee, daarom dat vermoedde ik al. Omdat u niet de verwachtte antwoorden kreeg.
La Serpe: Hij geeft geen antwoord, dusseh...
Lauwaars: Nee, haha, nee ok, nou goed....

Mr. Paul Waarts: We krijgen nog een mogelijkheid om La Serpe vragen te stellen, maar ik heb 1 ding niet kunnen horen. Daar kan ik mischien gelijk opheldering over krijgen. Dat is nl over, op een gegeven moment zegt La Serpe, die derde persoon is Ali Akgün, maar het was niet de persoon die in het Arsenaal was? Heb ik dat zo goed begrepen?

La Serpe: Er was in het Arsenaal.....
Lauwaars: Die was er niet bij, zei ie.
La Serpe: Willem Holleeder was daar, Jesse was daar, Peter R. de Vries kwam iets later, en uh, ik heb zelf geen bodyguards gezien, maar ik kan me goed voorstellen dat die er waren, ik heb geen bodyguards, uh, dat heb ik niet meegekregen van Willem, en verder was er niemand aanwezig bij die afspraak. Ik heb van Ali Akgün op een ander moment, in Ping, gehoord, dat hij de afspraak geregeld had.
Lauwaars: Akkoord.
OM: Was wat u gehoord heeft, op die afspraak in Ping, was dat na, of voor die ontmoeting in het Arsenaal?
La Serpe: Dat was erna, want ik was alleen met Ali, en ik ben alleen maar met Ali geweest, nadat Jesse opgepakt was. Dat kan niet anders.

Niemand had nadere vragen. Het OM ook niet.

Jesse en zijn raadsman schoten na een korte stilte even in de lach samen.
Lauwaars vroeg: Mijnheer Remmers, een leuke grap?
Jesse: Ik zeg net, ik wil naar huis, kun je niet effe snel een opheffingsverzoekje doen?
Lauwaars: Hahahaha....

Lauwaars weer serieus: Mijnheer Remmers ik heb begrepen dat u over over de tenlastegelegde feite nu niet nader wil verklaren hier op de zitting?
Jesse: Mijnheer de voorzitter, ik wil eigenlijk op dit moment daar niks over verklaren, waarmee het dus niet onmogelijk is dat ik er later wel over ga verklaren. Op dit moment dus nog niet.
Lauwaars: De eventuele consequenties van eventueel later verklaren, heb ik u al es in zijn algemeenheid voorgehouden. Daar bent u zich van bewust. U blijft bij de verklaringen die u bij de politie heeft afgelegd?
Jesse: Nee, daar blijf ik bij, maar ik wil er op dit moment verder niets aan toe te voegen. Dus eigenlijk ook niet herhalen.
Lauwaars: Nee, merkwaardig, in zovere merkwaardig, dat je die andere onderwerpen van belang, zeg maar, heel erg, ja, ik heb het genoemd, 'opgewaardeerd' hebt op zittingsverklaringen en deze dingen nou juist niet. Nou ja goed, we horen het u zeggen. U mag zich op uw zwijgrecht beroepen, cq op uw verschoningsrecht. Dus u zegt ik blijf erbij wat ik daar gezegd heb? Op zich wel een merkwaardig gebeuren, maar goed....

Rechter: Kunt u dan zeggen waar het vanaf hangt?
Jesse: Ik wil eerst afwachten wat het OM nu gaat vragen. Ik moet ook nog een en ander met mijn advocaat over hebben, hoe we nu verder gaan. Tot dat moment wil ik in ieder geval niets verklaren. Dan gaat het niet alleen over dit. Ik zou ook over hele andere dingen ook verklaringen af willen leggen, maar dat is van iets afhankelijk waarvan ik nu niet ga uitleggen waar dat precies van afhankelijk is, maar ik beloof wel dat het duidelijk wordt waar dat dan vanaf moet hangen.
Rechter: Gaat dat dan in januari wel gebeuren? Want je loopt door met het schema.
Jesse: Eigenlijk 2 jaar geleden al, maar ik probeer dat zo snel mogelijk te regelen. Het ligt eigenlijk niet zozeer aan mij, zou ik zeggen.
Rechter: Ligt dat eraan dat u dingen teruggekoppeld wilt hebben van de mensen van de CIE?
Jesse: Uh, ja, zo zou je dat inderdaad kunnen stellen, onder andere, en daar wil ik het met mijn advocaat nog over hebben, want ik heb begrepen dat het lijkt alsof ik daar helemaal geen reactie op krijg. Dus ik ga het daar met mijn advocaten over hebben, dat doen we eventueel in een verzoek dat we gaan doen. Dan is het weer afhankelijk van wat we daar op terugkrijgen.
Lauwaars: maar dat gold niet voor de verklaringen zoals u uitgebreid heeft afgelegd over de onderwerpen die we.... maar wel over de onderwerpen, die ten laste gelegde feiten? Het verschil zie ik niet zo....
Jesse: Nou, ik heb de beslissing genomen om daar nu verder helemaal niks over te verklaren, totdat een bepaald iets mij duidelijker wordt, en dat het tegen die tijd ook duidelijk is voor de rechtbank.
Lauwaars: Maar u heeft er over verklaard, dat is een beetje mijn punt. Dat is mijn vraaag, hoe moeten we het nou zien? Trekt u het in, of zegt u ik beroep me op mijn zwijgrecht? U beschouwt het als niet gezegd, en dan kom ik er nog mee, zoals het mij belieft, of het ligt er, en wat moeten we ermee? Dat is een beetje..... 
Mijnheer Waarts, helpt u mij even om daar juridische klaarheid in te krijgen.

Mr. Paul Waarts: Ja, eh, ik hoor u twee keer zeggen dat u het merkwaardig vind, maar ik begrijp dat niet zo goed. Ik probeer er maar even wat helderheid in te scheppen. Het is aan de rechtbank een proces-verbaal van meneer te wegen zoals de rechtbank dat wenst te wegen en we weten ook allemaal dat het geen zin heeft van we trekken het allemaal maar in. Nee, mijnheer heeft er voor gekozen om zich op zijn zwijgrecht te beroepen voor zover het gaat over de tenlaste gelegde feiten. En hij zegt, over een aantal onderwerpen wil ik een verklaring afleggen. Dat heeft natuurlijk alles met de F-jes problematiek te maken, laat ik het zo maar even noemen. Dat kunnen we ook heel duidelijk zien. Dat zijn ook de verklaringen die mijnheer zelf heeft aangehaald. En de overige zaken waarover hij verklaard, en dat zijn de dingen wat ie tussen de regels door eigenlijk zegt. Ik heb me een beetje laten verleiden, maar ik blijf op mijn standpunt dat ik mij blijf beroepen op mijn zwijgrecht wat betreft die tenlaste gelegde feiten. Zo is het, en niet anders. Veel eenvoudiger kan ik het niet maken.

Lauwaars: Ok, dus dan blijven we er gewoon mee zitten. Ik begrijp alleen niet waarom u nou eigenlijk eerst naar de politie wou en daarna hier het hele verhaal wou doen. Maar goed, laten we het er maar niet meer over hebben. We hebben het er over gehad. We komen er toch niet uit. Dus, het zij zo.... de poltieverklaring die ligt er.

Ineens kwam Jesse toch met een opmerking:
Jesse: La Serpe is in bepaalde vorm nog betrokken bij een levensdelict, maar hier wou ik het bij laten.
Rechter: Omdat u niet wil zeggen wie het is?
Jesse: Nee.
Rechter: Over Houtman?
Jesse: Absoluut niet. Ik zou wel een ontlastende verklaring afleggen over La Serpe.  La Serpe heeft helemaal niks met Houtman te maken.
Rechter: Waarom wilt u daar niks over zeggen?
Jesse: Als ik het over de zaak Bethlehem wil hebben. Het is allemaal afhankelijk wat ik daar over te vertellen heb.
Rechter: U zegt nu dat u informatie draagt over de zaak Houtman, dat La Serpe daar niets mee te maken heeft?! Nu zijn we bezig met waarheidsvinding.
Lauwaars: Het is een merkwaardige gang van zaken.
La Serpe: Wellicht kan hij dan motiveren waarom ik dan onschuldig ben?
Lauwaars: Ja dat is zeker interessant voor u.
Jesse: Ik ga er he-le-maal-niks over zeggen.

Kennelijk heeft Jesse informatie over La Serpe ivm met nog een levensdelict. Het lijkt erop dat we moeten wachten tot januari voor we daar duidelijkheid in krijgen.

Betty Wind: Wat is nu uw doel van toch dingetjes zeggen? Ik weet wel iets van Houtman en u zegt er nu niets over? Wat voor doel heeft u er nou toch bij ?  (klonk licht wanhopig)
Jesse: Nee, ik ga er geen antwoord op geven.
Betty Wind: De losse gedeeltes uit de politieverklaringen, gaan we daar nog iets over zeggen?
Lauwaars: Ik begrijp u....

Er werden nog verwoede pogingen gedaan Jesse aan het praten te krijgen, echter zonder resultaat.
Jesse: Ik ga me volledig beroepen op mijn recht om te zwijgen.

Lauwaars had later een opmerking die alles zei:
Lauwaars: Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Zo'n mysterieuze verdachte, die niets wil zeggen. Zeker niet over zo'n belangrijk detail als de zaak Houtman dat La Serpe niet schuldig zou zijn. Ik zit niet zo gauw met mijn mond vol tanden. We moeten maar rustig op Kerstreces. We moeten het maar rustig laten bezinken.

Fred Ros merkte tot slot op: Mijnheer de voorzitter, ik wens u fijne feestdagen.

Lauwaars: Dit wilde ik ook doen. Dank u wel mijnheer Ros.
Iedereen Fijne Kerstdagen.

Maandag 4 januari om 9.30 gaat het liquidatieproces verder.

Bondtehond

dinsdag 14 december 2010

'Als Jesse erbij is, is het wel een ernstige zaak'

Weer een intressante zitting gisteren in de Bunker. Allereerst omdat de voorlopige hechtenis van Ali Akgün, na eerdere vruchteloze pogingen, en op de kop af 3 jaar en 7 maanden voorarrest, nu eindelijk wel is opgeheven. Dit tot grote blijdschap van Ali Akgün, maar ook van zijn twee broers en een vriend die zoals gewoonlijk aanwezig waren om Ali te steunen. Mr. Nico Meijering zelf was niet aanwezig. De raadsman van Ali had andere verplichtingen en zat op het moment van de uitspraak in een vliegtuig.


Zoals Meijering zei in de wachtkamer op de dag dat zijn betoog van 412 pagina's en drie zittingen lang er op zat, ''Mischien brengt het nou eens geluk als ik er eens niet bij ben, want tot nu toe was ik steeds wel bij elke uitspraak", zo kwam het dit keer ook uit. Om maar even in deze gelukssfeer te blijven. 13 December bleek dus geen ongeluksdatum voor Ali en zijn raadsman. Maar goed, alle gekheid op een stokje, het was natuurlijk geen kwestie van geluk, maar veel eerder een terechte beslissing na het betoog van 412 pagina's van Meijering waar geen speld tussen te krijgen was.

Lauwaars begon meteen na aanvang van de zitting met de uitspraak.
Lauwaars: De rechtbank is het er mee eens dat in de zaak Nicht de ernstige bezwaren niet voldoende zijn. In de 140-zaak zijn nog wel voldoende bezwaren om tot grondslag voor de voorlopige hechtenis te dienen. Hoewel de rechtbank het uitvoerige debat als meer bevredigend zou ervaren, ziet zij hier vanaf. Dat zou als voorschot op het vonnis zijn. Alleen voor de 140-zaak zou Akgün een straf van maximaal 6 jaar opgelegd kunnen krijgen. Effectief is dat 4 jaar. Ali zit inmiddels 3 jaar en 7 maanden in hechtenis. De beslissing is als volgt: De rechtbank heft op de voorlopige hechtenis in de zaak Nicht en de 140-zaak. Dit was de uitspraak.

Die 5 maanden minder dan de mogelijke maximum straf van 4 jaar (effectief), zou je wellicht kunnen zien als compensatie voor de tijd die Ali in EBI-regime heeft doorgebracht. Dit regime wordt nl als extra zwaar ervaren.

Ali kwam na de korte pauze die volgde op de uitspraak niet terug in de rechtszaal en bleek meteen al vetrokken te zijn, terug naar de EBI om zijn spullen op te halen. Daar zou hij dan worden vrijgelaten. Hij wilde zo snel mogelijk terug naar zijn vrouw en kinderen. En dat is natuurlijk te begrijpen. Ali Akgün heeft zijn kids al die tijd niet gezien en ook zijn vrouw Claudia, die hem bijna elke zitting kwam steunen, kon hij alleen zien vanachter dik kogelwerend glas.....

*

De rechtbank ging verder waar ze donderdag gebleven waren. Dat was het moment waarop kroongetuige Peter La Serpe vragen mocht stellen aan Jesse Remmers. Jesse bleef er echter bij geen vragen van La Serpe te beantwoorden. Ook niet via de rechtbank, als de rechters de vragen zouden stellen.
Jesse Remmers: Ik vind het de reinste absurditeit dat hij vragen aan mij stelt terwijl hij er zelf bij was. Ik mag geen vijandige confrontaties aan gaan. La Serpe gaat een confrontatie met mij aan. Die ga ik dus niet aan. Ik blijf er bij dat ik geen vragen van La Serpe beantwoord. De microfoon blijft uit.

Lauwaars' reactie: Voor iemand die geen confrontatie aan wil gaan, is de rechtbank niet echt de juiste plek. Er worden alleen maar confrontaties aangegaan.

De rechtbank wilde de vragen wel gesteld hebben.

Peter La Serpe deed een poging Jesse vragen te stellen.
La Serpe: Jij zegt dat ik aan jou heb opgebiecht dat ik een prostituee heb vermoord. Waar? Wanneer? Waarom? Heeft de sessie gewerkt? Waar zou de moord gebeurt zijn? Waarneer zou de moord gebeurd zijn? Waarom zou die biecht gedaan moeten worden?
Jesse antwoordde niet.
La Serpe richting de rechters: Het biechten heet in scientology-termen 'overt clearen'. Het hoe, wanneer, met wie, welke plaats, dat zou in een biecht aan de orde moeten komen. Hoe komt het dat Jesse niet zou weten waar de moord is gepleegd?
Hij bedoelde kennelijk dat het niet waar zou zijn wat Jesse beweert en er geen biecht zou zijn geweest als Jesse niet in staat is de eerder genoemde vragen te beantwoorden.
OM: Kunnen we dat over die scientology-biecht ergens teruglezen?
La Serpe: Dat zou kunnen. Ik heb daar zat boeken over, maar dan moet ik die laten bezorgen.

Jesse gaf nu zelf (toch) een reactie, maar meer op vragen van de rechtbank. (samengevat)
Jesse: Als tijdens de biecht mentaal teruggaat naar de plaats van het delict, als ze dat niet zouden willen vertellen, hoeft dat niet.
De rechter wilde meer over de biecht met de prostituee weten.
Jesse: In 2000 in Amstelveen heeft ie me dat opgebiecht. Ik constateerde dat hij een mishandeling van zijn vader had ondergaan. Het was moeilijk om dat 'te clearen'. Hij werd steeds heel driftig. Iedere keer als we dat punt benaderden, was hij heel driftig. Ik had hem uitgelegd over het 'clearen van overtes'. Ik zei, ik kan kijken of het gaat helpen.
Rechter: Heeft het bij La Serpe geholpen?
Jesse: Bij zo'n biecht moet je spijt, of hoe zeg je dat?...  uhm, berouw tonen. Bij patiënten die geen berouw tonen helpt het niet. Hij gaf een reactie alsof ze nog leefde. Hij zei, dan had die kankerhoer mijn geld maar niet moeten stelen. Hij ging er dus eigenlijk vanuit dat hij niet de schuldige was....

Peter La Serpe reageerde.
La Serpe: Ik heb nooit enige sessie op enige manier gedaan. Jesse laat eerder zien hoe hij is en wie Jesse is. Hij zegt dat ik een deel wel of niet heb gezegd. Dat staat niet zo in de literatuur. Hij refereert aan het moment waar ik geslagen ben door mijn vader. Ik was 13 toen ik wegliep bij mijn vader en daarna heb ik hem nooit meer gezien.
Lauwaars: We beschouwen het dan maar als afgerond.

Na de middagpauze kon het OM vragen stellen aan Jesse Remmers. Eigenlijk wilde men de vragen gesteld hebben bij de politie. Als reden gaf het OM dat dit proces al zo lang duurt, dat we maar niet moeten denken aan de tijd die dit weer in beslag neemt. Nog een voordeel zou zijn dat het dan niet in de openheid komt. De rechters vonden dat ze op zitting gesteld moesten worden. Het viel op dat het OM zeer kritisch klonk, op het cynische af soms. Jesse beantwoordde de vragen echter stuk voor stuk vlot en zonder aarzelen. Het verhaal passseerde nog een keer de revue.

Enkele opvallende passages over de zaak Bethlehem.
OM: U zou als een soort mediator optreden. U zou zorgen dat het vredelievend zou blijven. U wou uw contacten in Spanje gebruiken om spullen over te nemen. Er was sprake van z'n huis en z'n auto?
Jesse: Dat zou kunnen kloppen.
OM: Hoe kun je in hemelsnaam denken dat een auto overgedragen wordt zonder de rechthebbende eigenaar?
Jesse: Ik kan u een ding verzekeren, dat is geen enkel probleem.
OM: En het huis?
Jesse: Hoe dat in z'n werk gaat, weet ik niet precies. Ik denk op dezelfde manier.

OM: Hoe wilden jullie het achteraf doen? Op gijzeling staat 8 jaar.
Jesse: Dan gaat u er vanuit dat Bethlehem aangifte deed?
OM: Gijzeling is een zwaar misdrijf.
Jesse: Het was om een schuld aan te bieden. Er werd een beroep gedaan een schuld te betalen, een dringend beroep. Het was de bedoeling het te vragen op een nette manier.
OM: Het was op een nette manier dat iemand aan de ketting vastgelegd werd?
Jesse: Ja, dat klopt inderdaad.  (dit kwam er nogal lachwekkend over, er werd om gelachen op de tribune)

Er zou een confrontatie hebben plaatsgevonden in het Okura. Jesse had geld van een investering tegoed in een gezamelijk horeca project, genaamd 'Country City' in Friesland. Een project van Jesse, La Serpe en zijn broer. La Serpe had gezegd dat Jesse dat geld nog niet terug kon trekken.
Jesse: Ik dacht toen, laat ik het nog maar niet terugtrekken......  Ik ben de slechtste niet. (gelach op de tribune)
OM: Was dat in het Okura-hotel?
Jesse: Daar kom ik zo aan toe. Heeft u haast? (weer gelach op de tribune)
Dat was in het AMC, niet in het Okura. La Serpe kwam uit Leeuwarden. Hij wilde dat geld van  Richard Ebeli hebben. Daar is ie als een waanzinnige imbeciel tekeer gegaan en hebben we elkaar nooit meer gezien tot het moment dat we elkaar weer zagen. Het was in ieder geval in het AMC.

Hierna werden zowel La Serpe als Jesse ondervraagd door zowel rechters, OM als advocaten.

Over de AMC ontmoeting.
OM: Waarom het AMC?
La Serpe: Het AMC is groot en je kunt er in de openbare ruimtes ook goed afspreken.
OM: U was met iemand samen?
La Serpe: Klopt, ik was met iemand samen, maar ik zeg niet wie.
OM: Waarom wilt u de naam niet noemen?
La Serpe: Het is degene die de patronen heeft geleverd voor Pels, de Silvertip Hollowpoint, maar de naam noem ik niet. Dat is iemand uit het Friese en die zijn al genoeg lastig gevallen. Die laat ik er dus buiten.
OM richting Jesse: Kunt u zeggen wie het is?
Jesse: Nee, als ik ga zeggen wie het is, gaat La Serpe ontkennen wie dit is.

Later gaat het over Arjen Kaale.
Lauwaars: Mijnheer Remmers, dat verhaal over Kaale. U verteld het als getuige. Steekt u maar van wal.
Jesse: Nou het zit zo, ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Zal ik herhalen hoe het contact is begonnen?
Lauwaars: Ok, doet u dat maar.
Jesse: Uhm, dat is tijdens mijn penitentiaire project. Ik had ene Sjors leren kennen. Ik had contact met z'n dochter. Ze had gehoord dat haar vader mogelijk een dodelijk ongeluk had gehad in Spanje. Ik ontmoette Kaale in Fuengirola. Hij hielp mee het lichaam terug te krijgen in Nederland. Hij belde me op, op een gegeven moment. We spraken af in de Residence. Daar was La Serpe bij. Rob de W. had ie bij zich. Hij vertelde dat hij in een project zat met Sjors. Hij vroeg of ik in dat project wilde stappen. Dat wilde ik niet. We hebben wel nummers uitgewisseld. Toen heb ik ze een tijd niet gezien. Ik gaf geld voor het project van La Serpe. Daar was de broer van La Serpe bij. Daar in Marokko heeft La Serpe Hassan leren kennen. La Serpe heeft toen geld gebruikt wat eigenlijk bedoeld was voor 'Country City'.

La Serpe had geld aan Kaale gevraagd. Hij heeft hem het bedrijf laten zien en gezegd dat ik er bij in zat. La Serpe zou Hassan geld geven voor een lading hasj dat in Nederland zou komen. Dat is mislukt. Hassan zei, we kunnen het nog een keer proberen. Hij heeft nog een bedrag gekregen van mensen om te investeren. Het ging weer mis. Kaale is ervan overtuigd geweest dat ik er ook bij was. Kaale begon op dat moment te dreigen met mensen omdat dat geld ook van hem zou zijn.

Ik kom René Pouw tegen in Spanje. Deze zei dat La Serpe ervan baalde dat de aanslag van La Serpe op Kaale misgelopen was. Hij had een slokkie op. Hij was ervan overuigd dat ik het wist. Ik wist er niks van. Ik hoorde zo dus dat er een aanslag op Kaale had plaatsgevonden. La Serpe dacht er dus goed aan te doen. Hij had de beslissing genomen Kaale om te leggen en zou daar 10.000 voor betaald hebben.

Hassan had een prachtig toneelstukje opgevoerd. Hij had een huis, een auto en een zaak gekocht. Eerst was het een arm sujet, later had ie geld ineens. Hij had dus twee keer geld van La Serpe gekregen. De bedoeling van La Serpe was om Kaale om te leggen omdat die mensen die er ook last van hadden naar zijn bedrijf zouden komen om dat geld op te eisen. Kaale heeft later Joegoslaven geïnstrueerd om een van ons te gijzelen. La Serpe had uitgelegd dat dat bedrijf van ons was. Kaale had mensen geactiveerd. Hij bevestigde inderdaad dat hij mensen had geregeld. Omdat hij dacht dat ik er ook bij hoorde.
Lauwaars: Activeren? Wat bedoeld u?
Jesse: Ja, activeren, om een van ons te gijzelen om zo het geld terug te krijgen.

Over Rene Pouw.
Het OM beweert dat Jesse met Rene Pouw komt, omdat hij zou weten dat deze al jaren voortvluchtig is.
OvJ: Het verbaaste mij dat u van niemand namen noemt, maar van hem wel.
Jesse: U zegt dat ik wist dat hij op Opsporing Verzocht was. Dat wist ik helemaal niet.
(Rene Pouw staat op de Top-10 lijst  meestgezochte criminelen van Nederland)

                                                     Rene Pouw

Lauwaars: Waarom  zou Kaale Joego's naar La Serpe hebben toegestuurd?
Jesse: Omdat Kaale hem twee keer een bedrag had gegeven. Hoewel hij twee bedragen had gegeven, had hij daar niets voor terug gezien. Ik kan me echter niet herinneren dat ik een conflict had met Kaale.
Lauwaars: Ook niet in zijn ogen?
Jesse: Oh ja, in zijn ogen. Hij dacht dat ik er mee te maken had.

later:
Jesse: La Serpe had gezegd dat ie een deel van het geld had geïnvesteerd. Hij wilde me verrassen. Ik kan u zeggen dat het inderdaad een zeer onaangename verrassing was.

Arjen Kaale was op zijn adres in Wijk aan Zee door twee Algerijnen aangevallen. Deze hadden hem met een kruiskopschroevendraaier door zijn oor gestoken tijdens een aanslag op z'n leven. Maar Arjen had ze op de vlucht doen slaan. Het waren amateurtjes. Waarschijnlijk hadden de twee de 10.000 euro die ze van La Serpe hadden gekregen, oa om een wapen te kopen, opgemaakt aan drugs en de liquidatie van Arjen Kaale toen maar met een kruiskopschroevendraaier proberen uit te voeren. Dit mislukte dus.

later:
Lauwaars: Volgens La Serpe zou er een schuld van 9 ton zijn die u aan Kaale zou hebben?
Jesse: Hij spoort niet! Het klopt niet.

La Serpe kwam met zijn versie van het verhaal.
Lauwaars: Mijnheer La Serpe, er liggen verklaringen. U zegt dat het niet waar is?
La Serpe: Ik moet enigszins laveren tussen mijn verschoningsrecht. Het is cynisch: Jesse is wederom de reddende engel in het verhaal. Rob de W. en Arjen Kaale, we hadden een afspraak in de Residence. Jesse zat in een open kamp. Ik haalde hem op. Ik was bleu. Ik had geen contacten. Ik ben voorgesteld aan Arjen Kaale en Rob de W. Alle momenten dat we contacten hadden, iedereen wist dat alles wat ik zei ook uit naam was van Jesse. Het was dus dom om dingen uit eigen naam te doen. Ik zag Jesse als de kip met de gouden eieren. Als Jesse tien miljoen zou verdienen, verdiende ik er ook één. Hij blij, ik blij. Arjen had een champagnekleurige Mercedes gekocht. Die wou hij laten zien. Hij had een verhaal over mensen in Rotterdam.... Joego's. Er zou een aanslag zijn gepleegd. Iemand had een draai om z'n oren gegeven. Ik had gezegd, ik weet er niks van. Er werd gezegd: Als Jesse erbij is, is het wel een ernstige zaak. Daar ben ik het helemaal mee eens.....

later:
La Serpe: Kaale had 3 keer geld betaald. We hebben er uitbundig om gelachen, dat Arjen dat geld 3 keer had gegeven. Men rekent zich nogal snel rijk in het milieu. Jesse heeft werkelijk overal schulden. Van '99 tot eind 2001 denk ik dat hij tussen de 3 a 4 ton schuld had bij Arjen Kaale.

later:
Lauwaars: Met die 10.000, hoe zit dat?
La Serpe: Die 10.000 was voor Hassan. Bij Gare du Nord in Parijs heb je zo'n Marokkaanse wijk. Daar kun je alles kopen. Het was de bedoeling een paspoort voor Hassan te kopen. Je krijgt in Marokko niet zomaar een uitreisvisum of reisdocument. Dus wilden we het kopen. Hassan was nodig in Nederland om handel kwijt te kunnen. We wilden hem over laten komen.

Tot slot, over een coke-transport.
La Serpe: Rob de W. is een heel goede vriend van Jesse en deelt alle contacten in Marokko. Hij verbleef drie jaar in Marokko voor Jesse en regelde daar klussen. Hij had een transportbedrijf. Hij is later gearresteerd voor een coke-transport. Daar is Ebeli voor doodgeschoten in Venezuela. Dat transport is gepakt, via Antwerpen. Het was een transport van Jesse. Hij had het overgedragen aan Cees Helman en Koos Reuvers. Deze zouden het binnen trekken. Jesse was ontdaan dat hij het transport had overgedragen, maar hij kreeg zijn paspoort niet terug. (Dat laatste is mij onduidelijk, over het paspoort, maar dat zoek ik nog uit)
Lauwaars: Mijnheer Remmers, een reactie graag.

Jesse wilde niet antwoorden....

Iedereen was moe, de rechtbank besloot maar te stoppen.

Donderdag verder.

Bondtehond

zondag 12 december 2010

Kijken in de Ziel: Strafpleiters VI

Deel VI: De Advocaat

Topadvocaten als Gerard Spong, Wim Anker, Bram Moszkowicz, Bénédicte Ficq, Inez Weski, Stijn Franken, Geert Jan Knoops, Theo Hiddema, Cees Korvinus, Lucy Oldenburg en Peter Plasman praten over hun vak en over zichzelf.


Zes weken lang spraken toonaangevende strafpleiters over hun vak en alles wat daarbij komt kijken. Over hun cliënten, over de rechter, over schuld en boete en over wetten en geweten. Maar hoe kijken ze nu eigenlijk naar elkaar?

Uitgezonden door NTR op Woensdag 8 December 2010 - 22.55


Deel VI : De Advocaat

Deel V : Weten en geweten

Deel IV : Schuld en boete

Deel III : De Rechter

Deel II : De verdachte

Deel I : Op Zitting

Bondtehond

vrijdag 10 december 2010

'Volgens mijn definitie van een liquidatie was het geen liquidatie'

Een intressante zitting donderdag in de Bunker. Jesse Remmers is nog niet zo uitgebreid aan het woord geweest als gisteren. Zo wordt er door hem maanden voornamelijk gezwegen, zo worden er even twee levensdelicten opgebiecht, waarvan een gloednieuwe op conto van kroongetuige Peter La Serpe. Dat er over de moord op Gerrie Bethlehem nog wel een en ander gesproken zou gaan worden, was al wel duidelijk. Maar dat Peter La Serpe ooit een moord op een hoertje schijnt te hebben opgebiecht aan zijn vriend Jesse Remmers, dat is nieuw. Dat zou zijn gebeurd tijdens een Scientology-sessie, het zogenaamde criminon-programma, oftewel een verslavingsprogramma waarbij het de bedoeling is dat de deelnemer 'ongewenste mystificaties' weet op te roepen, aldus Jesse Remmers.


Met andere woorden, een therapie-sessie om pijnlijke herinneringen en/of onverwerkte emoties in het onderbewustzijn, die van invloed zijn op drugs- of alcoholmisbruik, op te roepen en deze uiteindelijk te neutraliseren. La Serpe had Jesse laten beloven nooit over deze bekentenis te zullen praten na de sessie en dat had Jesse gedaan.

Echter nu La Serpe ook niet de betrouwbaarste vriend is gebleken die er is, lijkt Jesse die belofte nu ook te laten voor wat het is en praat ie nu toch over hetgeen volgens hem tijdens die bewuste sessie duidelijk is geworden. Er was al een groot gedeelte van de ochtend over de moord op Gerrie Bethlehem gesproken, maar toen een van de rechters vragen begon te stellen over een levensdelict, waarover Jesse Remmers kennelijk eens had gesproken bij de Nationale Recherche, bleek dat dit niet over Bethlehem ging maar over een ander incident. Nu wilde de rechters eerst de volle omvang van de zaak Bethlehem weten, en drongen zij er bij Jesse op aan zich daartoe te beperken, maar het kwam toch aan de orde toen bleek dat het volgens Jesse en raadsman Sander Janssen wel degelijk relevant is. De rechtbank besloot vervolgens eerst even kort te beraden.

Na het korte beraad liet de rechtbank Jesse kiezen of hij de eed of de belofte af wilde leggen. Jesse koos voor de eerste, werd gevraagd te gaan staan met een hand in de lucht en de rechtbankvoorzitter Lauwaars na te zeggen: 'Zo waarlijk helpe mij God almachtig’

Jesse Remmers vertelde: Ik heb La Serpe behandeld. Het was bij een verslavingsprogramma. Wat er ooit gebeurd is: La Serpe is op een gegeven moment zijn strot dichtgeknepen door zijn vader.....
Peter La Serpe onderbreekt hem: Het is enorme onzin !
OvJ Betty Wind ook: Moet dit nou, zulke persoonlijke details?
Jesse: Nou het is wel degelijk relevant.
Vervolgens legt Jesse een tactiek uit in allerlei Scientology-termen, die voor een leek bijna niet te bevatten zijn, het komt er dus zoals gezegd op neer dat ze die gebeurtenis uit La Serpe's jeugd wilden verwerken dmv zo'n sessie, hierbij is de volgende gebeurtenis door la Serpe opgebiecht.

(samenvatting)
Jesse: Hij heeft ooit een overval gepleegd en heeft daarna een straatprostituee meegenomen. Hij heeft op het moment van ejaculatie haar hoofd vastgehouden om in haar mond te ejaculeren. Zij spuugde het uit. Hij werd kwaad want hij kreeg een en ander over zich heen. Daarna ging hij zich douchen. Toen ie de douche uitkwam zag hij dat ze bij de deur stond met de sleutel. La Serpe verdacht haar er van spullen en geld te willen stelen. Hij heeft haar vervolgens vastgegrepen en er is een gevecht onstaan waarbij hij haar gewurgd heeft. Hij heeft haar in foetushouding ingetaped, ingepakt en meegenomen naar een plek en haar daar begraven. Ik heb dit aan de Nationale recherche verteld. Men zou kijken of er een vrouw gevonden was. Er zou een mogelijkheid zijn als ik over Bethlehem zou vertellen dat ook dit boven water zou zijn gekomen. Door DNA onderzoek zou de DNA van La Serpe dan gevonden worden en zou hij door mij met een moord belast worden. Dat wilde ik niet. Dus ik moest eerst weten of er een vrouw gevonden was, dus een vrouw gewurgt, ingetaped in foetushouding en begraven, voor ik er meer over kon zeggen bij de Nationale Recherche.

Rechter: U heeft dus die informatie niet gedeeld met de Nationale Recherche?
Jesse: Ik moest eerst de data hebben en op grond van mijn ethiek regels, als La Serpe er zelf over zou vertellen, zou ik voor mezelf in ieder geval niet bij de politie hebben gesproken.
Rechter: Wanneer bent u wel gaan praten over Bethlehem?
Jesse: Daar kan ik niet over beginnen.
Lauwaars lichtelijk geïrriteerd: U praat nu, gaat u ons dan nu niet aan het lijntje houden.
Jesse (licht) verontwaardigt: Ik geloof dat ik u toch aardig tegemoet kom.
Lauwaars: Het gaat er niet om of u ons tegemoet komt, maar om waarheidsvinding.....

Inderdaad had Jesse nog niet zoveel gesproken als alle vorige zittingen bij elkaar, dus de verontwaardiging was enigzins te begrijpen. Bij aanvang van de zitting begon de rechtbank nl meteen met de ondervraging over de loods, en Jesse beantwoordde de meeste vragen.

Lauwaars: Heer Remmers, kunt u de rechtbank in grote lijnen vertellen wat er gebeurd is? We willen even kijken wat de kern is van de verdediging. U zou de F1 en F3 ondersteunen.
Jesse: Wat wilt u precies weten?
Lauwaars: We willen weten wat daar gebeurd is in die loods.
Jesse: Ja God, wat moet ik er verder over vertellen? Volgens mijn definitie van een liquidatie was het geen liquidatie. Wat ik ervan begrijp, was dat het niet.
Lauwaars: We gaan het nu maar niet over de definitie van een liquidatie hebben. Verteld u maar gewoon.
Jesse: Ik zou kunnen beginnen toen Bethlehem mee naar die loods werd genomen. Ik zou beter kunnen vertellen wat nu de aanleidingwas, maar dat wordt wel een heel lang verhaal.
Lauwaars: Nou doe het maar. Ik zie mensen schudden, dus....
Jesse: Er is iets misgegaan. Hij (Bethlehem) had contact met Richard Ebeli. De mensen van Bethlehem konden handel transporteren. Van Marokko naar Spanje. Richard had in Spanje mensen die handel wilden kopen. Echter op het moment dat mensen kwamen met geld werd dat afgepakt. De handel in Marokko zou ook afgepakt worden. Richard had dus problemen met twee groepen mensen.

Lauwaars: Hoe weet u dat?
Jesse: Van Richard. Hij had met mensen afgesproken een partij handel van Spanje naar Nederland te transporteren. Die partij raakte kwijt. Richard werd verantwoordelijk gehouden en dat resulteerde erin dat hij gegijzeld werd. Niet met geweld. Hij mocht bellen. Hij mocht regelen dat er geld afgegeven zou worden. La Serpe was betrokken bij die handel. Dat wist ik niet. Wat ze deden bemoeide ik me niet mee. Hij heeft aan La Serpe gevraagd of hij contact op wou nemen om te bemiddelen dat ze die handel zouden afgeven. De complete handel die van Spanje naar Nederland was getransporteerd. La Serpe was het daar niet zo mee eens. Richard heeft het toen geregeld dat het zou worden afgegeven. La Serpe was benadeeld, enerzijds door Richard, anderszijds door Bethlehem. Bethlehem zijn contacten waren het. Richard werd vrijgelaten uit gijzeling. Hij kon ze echter niet bereiken. Hij wou toen Bethlehem gijzelen. Gerrie kwam toen met het voorstel dat hij verantwoordelijk was. Richard stelde voor dat de handel naar Engeland zou gaan. Gerrie stelde voor dat het daarin tot een verrekening zou komen. Richard kwam echter met het punt dat het veel te lang zou duren. Hij wou Gerrie vertellen, als de handel in Engeland zou aankomen veilig, dat Bethlehem helemaal niks zou krijgen. Hij wou Bethlehem gijzelen en dwingen de activa af te staan.

Lauwaars: Hoe weet u dat?
Jesse: Voornamelijk van Richard. Dat La Serpe aandeelhouder was, had ik van Richard....  Het is mischien een nieuwe ervaring voor de rechtbank dat ik wel antwoord geef?
Lauwaars: Jaha....
Jesse: Richard wilde wachten tot de handel van een bepaalde kwaliteit in Engeland aangekomen zou zijn voor hij Bethlehem zou gijzelen. Hij zou het vragen aan iemand. La Serpe zou iemand hebben gevraagd om mee te helpen met de gijzeling. Ik heb de sleutel aan Richard en La Serpe gegeven. Er was al een constructie in de loods, ze wilden Gerrie daaraan vastleggen met een ketting.
Lauwaars: Waarom stelde u die loods ter beschikking?
Jesse: Het zit als volgt. Ik had een kennis. Charles 'Sjarl' de Groot jr. uit Utrecht. Hij had allerlei goederen van bedrijven die failliet gegaan zouden zijn. Die vroeg of ik kon helpen die handel kwijt te raken. Ik heb mijn diploma detailhandel. Ik bedacht een plan met een formule en een systeem met websites. Daarom had ik de beschikking over die loods. Dat liep gelijk met de periode dat men Bethlehem in gijzeling wilde nemen.
Lauwaars: Waarom werkte u mee aan een gijzeling?
Jesse: Ik dacht in ieder geval dat La Serpe en Richard in staat zouden zijn zonder wapens te werken. Ik hield voor mogelijk dat het mis zou kunnen gaan.
Lauwaars: Waarom bemoeide u zich überhaupt met dit?
Jesse: Dat is een beetje stout?.....  Nee, ik voelde me een beetje verplicht, omdat ik dacht dat het mis zou kunnen gaan.

Lauwaars: Die bewuste dag, hoe ging het verder?
Jesse: We liepen de loods binnen. Die was gewoon open. La Serpe draaide de deur beneden op slot. We gingen de trap op naar boven. Boven aangekomen waren daar Richard en Bethlehem. Hem was wijsgemaakt dat hij spul op de pof zou krijgen. We gaven een hand, op dat moment zei La Serpe dat hij aan de ketting zou gaan. Bethlehem verhefte zijn stem. Toen kreeg ik meteen het gevoel, hier gaat het mis. Dat heeft ermee te maken.... maar dat is een lang verhaal.

Lauwaars: Ga verder.
Jesse: La Serpe is in zijn jeugd de strot dichtgeknepen door zijn vader en die schreeuwde ook hard tegen hem. Iedere keer als iemand nu tegen hem schreeuwt, komt dat boven en gaat ie nogal gauw door het lint.
Lauwaars: Nou, laat dit maar even. Ga verder met de loods.
Jesse: Gerrie kreeg van La Serpe een flinke klap midden in zijn gezicht. Gerrie viel tegen een muur. Ebeli pakte een pistool en schoot. Bethlehem rende weg. La Serpe rende er achteraan. Die schoot twee keer. Ik kon niet goed zien wat er gebeurde. Toen hoorde ik Bethlehem niet meer.....  Bethlehem lag tegen de deur, dus La Serpe trok het lichaam aan zijn enkels de loods in. We liepen vervolgens langs hem heen en gingen naar buiten. Buiten gekomen zijn we weggegaan omdat we dachten dat mensen het mischien wel gehoord zouden hebben. (Dit is er volgens Jesse in grote lijnen gebeurd met Bethlehem in de loods.)

Zowel Peter La Serpe als zijn raadsman Mr. Jan Peter van Schaik hadden tot dusverre gezwegen. La Serpe kon een eerste reactie geven.
Lauwaars: Mijnheer La Serpe, wilt u reageren?
Peter La Serpe: Graag! Ik wil even op die verklaring van die prostituee reageren. Het hele verhaal is van A tot Z gelogen. Ik ben redelijk perplex. Ik heb nooit een of andere sessie gehad met Jesse. Dat hij dit verklaard is omdat hij bang is om levenslang te krijgen. Hij is in paniek. Het proces eindigt. Vandaar....

Vervolgens kregen alle procespartijen mogelijkheid Jesse Remmers te ondervragen. Op vragen van La Serpe en zijn raadsman weigerde hij echter te antwoorden. Op de vraag 'Waarom niet?' was het antwoord van Jesse kort en bondig. Jesse: Ik heb geen deal gemaakt....

Nog enkele opvallende quotes van de rest van de dag:

Lauwaars: Ik begrijp dat u de loods beschikbaar stelde omdat ze geen wapens bij zich hadden?
Jesse: Ja, anders had ik de loods niet eens beschikbaar gesteld.

Jesse: Toen dit gebeurde, was dit voor mij de reden dat ik definitief stopte met de omgang met La Serpe.

Lauwaars: Waar is de loods? U wilt niet zeggen waar de loods is?
Jesse: Ik had met mijn advocaten afgesproken dit wel te doen. De loods is in IJselstein, en de persoon die ik zou helpen is Sjarl de Groot.
Rechter: Er was ook een hennepkwekerij in gevestigd?
Jesse: Klopt, dat is toen opgerold. Sjarl wilde de loods toen helemaal legaal maken.
Rechter: U zegt dat de loods toen schoon moest worden gemaakt. La Serpe zegt dat u de sporen ging uitwissen.
Jesse: Het mooie is, van La Serpe, en dat vind ik wel heel knap van hem, hij verteld voor een groot gedeelte de waarheid, maar introduceert daarin dan de leugens. Het is zo: De loods is al opgeruimd en de politie had al heel veel meegenomen en er moest nog een en ander opgeruimd worden, maar dat had niets met de dood van Bethlehem te maken.

Jesse vertelde dat hij het voor Ali Akgün nog het vervelendste vind, omdat Ali volgens hem totaal onschuldig is. Met name heeft ie het dan over een briefje met kentekens waarover La Serpe zegt dat het van Ali afkomstig zou zijn. Dit klopt niet volgens Jesse. Hij heeft nooit een briefje van Ali gekregen.
Lauwaars vroeg: U zegt, het is met name vervelend voor Ali Akgün, omdat hij geheel onschuldig is.
Jesse: Oh, ik heb dat terloops gezegd. Niet met de bedoeling dat de rechtbank zegt: "Oh, dan had dat dan eerder gezegd, we laten hem wel gaan".
Ali reageerde later ook: Kijk, op 24 juli 2008 is Jesse verhoord door Gietema. Jesse heeft maanden daarvoor over dat kentekenbriefje gesproken. Het kwam in de media. Hij (La Serpe) belde een dag later Gietema op, die rat, en zegt: Ali komt met een jongen bij de flat en geeft een briefje met kentekens aan Jesse. Ik heb nooit met Jesse over liquidaties gesproken! Wanneer komt er een einde aan dat men die vent gelooft? Hoe kan het dat hij dingen ziet gebeuren die niet gebeurd zijn? Die rat !

Op vragen van het OM aan Jesse kwam verder weinig uit. Het meest opvallende nog waren de niet alledaagse antwoorden die Jesse soms gaf. Hier volgen er enkele.

-Het staat genoteerd in mijn standaard geheugenbank.
-Niet zo boos hoor. (toen de officier wat geïrriteerd leek)
-Als u mij de tijd geeft, kan ik even in diepe meditatie om dat boven te krijgen.
-Het zit als volgt: Daar kan ik niet op antwoorden.
-Ik wil zelf alleen op vragen van de rechtbank antwoorden, niet op vragen van het OM.
-Om een kort verhaal lang te maken.
-Hadsjiieee ! ! Ik ben een beetje allergisch voor onzin.
-Krijg ik even de tijd om mentaal terug te surfen?....  Uh, nee, dat gaat niet lukken.
-We weten beide de waarheid. (Jesse en La Serpe)

De onderwerpen Bethlehem en de vermoordde prostituee zullen ongetwijfeld nog besproken worden. Als het aan de rechtbank ligt gaat ze daar maandag mee verder. Mr. Nico Meijering is niet aanwezig, dus de rechtbank deed een beroep op zijn medewerking. Of hij een kantoorgenoot in kon laten vallen, anders zou de volgende zitting pas op 4 januari zijn.

Meijering: De rechtbank doet een dringend beroep op iedereen, dus daar ga ik niet voorliggen.

Maandag 9:30 verder.

Bondtehond

woensdag 8 december 2010

'Met Fred Ros gaat het naar omstandigheden redelijk goed'

Kortgeleden  heb ik bezoekje gebracht aan het kantoor van Mr. Geertjan van Oosten, de nieuwe advocaat van Fred Ros. Mr. Peter Plasman heeft sinds kort de verdediging overgedragen aan zijn confrère. De reden waarom werd nogal schimmig over gedaan door Plasman, en zoals het een goed raadsman betaamt, bleef ook Mr. Van Oosten zich op dit onderdeel beroepen op z'n zwijgrecht. Nou was dit bezoekje er niet zozeer op gericht om aan de raadsman te ontlokken wat journalisten nog niet gelukt was, maar het was het proberen waard natuurlijk.


Mr. Geertjan van Oosten is de tweede in de rij advocaten-bezoeken. Niet in de laatste plaats omdat Van Oosten - Advocaten sinds begin november bij Bondtehond adverteert, maar eerder een beleefheidsbezoekje en uit nieuwsgierigheid vanuit welke en wat voor locatie deze nieuwe procesdeelnemer nu werkt. Sinds ik bij Mr. Jan Hein Kuijpers op bezoek ben geweest, had ik mij voorgenomen ook de andere advocaten van de hoofdverdachten in het liquidatieproces 'Passage' eens op te zoeken.

Om maar meteen met de deur in kantoor te vallen, het kantoorpand Van Mr. Geertjan van Oosten ligt aan de Overtoom 296 te Amsterdam. En ook dit kantoor ziet eruit als door een ringetje te halen. Pas verbouwd, vers geschilderd in overwegend wit-tinten, en strak ingericht. Een mengeling van modern met hier en daar klassieke elementen. Een sfeer die uitnodigt om er lekker te werken. Die indruk kreeg ik ook meteen bij binnentreden, ruim na 17.00: hier wordt nog hard gewerkt. Na ons gesprekje leidde Geertjan van Oosten me nog even rond door andere kantoorruimtes en zowaar zaten daar zelfs na 18.30 nog twee advocaten volop met de neus in de pleitnota's en/of verdedigingstactieken. Een 9 to 5 mentaliteit heerst er dus absoluut niet bij dit kantoor. Fijn om te weten, als je als crimineel achter de stalen deur zit en de enige waar je vaak nog op kunt bouwen niet om 17.00 de wetboeken er al bij neergooit.

De Raadsman ontvangt me ontspannen en haalt koffie voor me terwijl ik de iPhone klaarleg om ons gesprekje op te nemen. We hadden al even kennisgemaakt in de Bunker, en mijn eerste indruk was dat het een man is zonder veel poeha, (zeg maar je en jij) wat overigens van de meeste advocaten gezegd kan worden die ik heb leren kennen in de wachtkamer van de extra beveiligde rechtbank. In de zaal scherp, daarbuiten gewoon sympathieke mensen.


Mr. Van Oosten maakte vanaf dag één kennis met iedere betrokkene en trad op bijna natuurlijke wijze toe tot dit voor hem toch nieuwe werkdomein. Het besloten domein der advocaten van de bunker tijdens dit grootste onderwereldproces sinds jaren. Ook op dagen dat cliënt Fred Ros niet aanwezig is, en zelfs dagen dat alleen zaken van medeverdachten spelen, is de raadsman steeds aanwezig. Over de achterstand in dossierkennis die de raadsman nagenoeg zeker moet hebben in vergelijking tot zijn confrères, vanwege zijn late toetreding tot het toch al langdurige proces, heb ik de raadsman dan ook een vraag gesteld. Er ontstond een ongedwongen gesprekje.

Bondtehond: Fijn dat u me even wilde ontvangen.
Mr. Geertjan van Oosten: Graag gedaan. Zeg maar jij hoor, trouwens.

Bondtehond: Ok, dank u.....eh....je. Het is wel even wennen. Ik zal maar meteen beginnen met de hamvraag, en die is natuurlijk: Hoe is het met Fred op het ogenblik?
Mr. Geertjan van Oosten: Met Fred Ros gaat het naar omstandigheden redelijk goed. Het is wat lastig dat ie helemaal in Vught zit en op een afdeling zit waar je gewoon heel moeilijk contact met hem hebt. Alles speelt zich achter glas af....

Bondtehond: Ok, maar hij zit toch niet in de EBI te Vught nu?
Van Oosten: Nee, dit is weer een andere afdeling, de Landelijke Afzonderingen, dat is een afdeling voor beheersgevaarlijke gedetineerde. Dat is normalgesproken voor mensen die een psychiatrisch verleden hebben, maar ja, ze kunnen hem gewoon niet kwijt. Ze laten hem daar zitten en wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het is om hem zo zwaar mogelijk onder druk te zetten.

Bondtehond: Ja, die indruk had ik ook. Dat had ik er tenminste wel uit begrepen. Ze zeggen dat mensen zo'n beetje naar Ros zijn pijpen gaan dansen op de (bajes-)afdeling, toch?
Van Oosten: Tja, dat zeggen ze, ze zijn aan de ene kant heel dubbel daarin. Aan de ene kant zeggen ze: "Wat fijn dat de heer Ros er is, alles is netjes, gezellig en rustig". Dat is dan positief, dat kunnen ze wel gebruiken, maar precies dezelfde omstandigheden leggen ze ook negatief uit. Dan zeggen ze van: "Ja, nee uh, dat klopt niet want iedereen danst naar de pijpen van mijnheer Ros". Dat is heel vervelend. Dat is gewoon niet eerlijk. Dat is niet sterk...

Bondtehond: Daar had ik trouwens ook een vraagje over. Fred zit dus eigenlijk niet meer in de carrousel, hè, die vraag had ik.
Van Oosten: Met de carrousel bedoel je dat ze....

Bondtehond: Ja, dat ze dus van de ene naar de andere bajes overgeplaatst worden steeds, dat noemen ze toch de carrousel?
Van Oosten: Nou ja, er ligt wel een uitspraak hoor van de RSJ daarover. Ik hoop dat hij binnenkort weg is daar.

Bondtehond: Ok... Ja, enne, dat je nou de zaak van Ros hebt overgenomen van mijnheer Plasman, die vraag slaan we dan verder maar over, de reden waarom daar was iedereen wel benieuwd naar natuurlijk, maar daar ben je duidelijk in, je zegt die vraag beantwoord ik niet.
Van Oosten: Ja, begrijpelijk, maar ik kan er helaas niets over zeggen.

Bondtehond: Nee, nou ja, dat begrijp ik, maar goed, je hebt Fred Ros dan nu overgenomen van Dhr. Plasman. Er zijn twee veroordelingen in die zaak van Thomas van der Bijl, die Saro en Habes zijn veroordeeld. Valt er dan nog wel eer te behalen in de zaak van Ros, zou je zeggen...?


Van Oosten: Ja, dat is nog te vroeg voor mij om te beoordelen want het dossier is nog maar net binnengebracht. Het is natuurlijk een immense klus. Die zaak van Van der Bijl ligt natuurlijk wat anders dan de andere zaken, want daar is meer dan alleen de verklaringen van La Serpe. Daar moet ik dus nog goed naar kijken. Dat gaat gebeuren.

Bondtehond: Dan ben ik meteen bij mijn volgende vraag. Ervaar je dat nou als een nadeel, dat je pas laat aansluit in het proces?
Van Oosten: Ja, tuurlijk, kijk normaal is het het fijnste als je in een proces echt meegroeit. Dat je vanaf moment één de sfeer en de inhoud van het proces goed meekrijgt. Tja, die achterstand die heb ik, dus dat betekent dat we gewoon veel en goed moeten lezen. Daarom zit ik nu ook bij deze zittingen.

Bondtehond: Je moet dus ook het reeds voorafgaande nog goed doorworstelen, zeg maar?
Van Oosten: Ja, precies.

Bondtehond: Je bent al een paar zittingen aanwezig geweest. Heb je het idee van je rolt ergens in?
Van Oosten: Jaah, een beetje. Ik verbaas me er wel eens over de zittingen, over wat voor sfeer er heerst. Een beetje een geagiteerde sfeer...

Bondtehond: Oh ja, vind je dat, een geagiteerde sfeer?
Van Oosten: Nou ja, soms wel....  Bij de voorzitter bemerk ik soms enige agitatie. Je kan merken dat het een proces is waarin al een hoop gespeeld heeft. Dat mensen soms wel es een beetje metaal-moe dreigen te worden soms van elkaar.

Bondtehond: Ja... nee, af en toe merk je wel es dat er een bepaald sfeertje hangt. Maar soms is er ook best wel een heel goede sfeer.
Van Oosten: Oh jawel...

Bondtehond: Het is in ieder geval niet alleen maar kommer en kwel, laat ik het zo zeggen.
Van Oosten: Nee, nou ja goed, het is ook een spannend proces. Het zijn van die momenten, we gaan zien wat La Serpe allemaal te vertellen heeft over de F1 en de F3. Daar gaan we nog nader vragen aan stellen. Ik begrijp, mijnheer Remmers wordt nu nader gehoord bij de politie, naar aanleiding van de F1 en F3. Dus ik ben heel benieuwd.

Bondtehond: Oh ja? Met Jesse? Dus Jesse wordt nu nader ondervraagt?
Van Oosten: Ja, ik ben heel benieuwd wat hij daar nu over gaat zeggen. Wat F1 en F3 zeggen.... als hij zegt dat het klopt, dan heeft mijnheer La Serpe toch een groot probleem.

Bondtehond: Precies.
Van Oosten: Ja, dan is ie niet betrouwbaar. Dan is het een meervoudigere moordenaar dan ie al blijkt te zijn.

Bondtehond: Dat komt dan wel sterk naar boven, ja....
Van Oosten: Ja...

Bondtehond: Dus eh, dus Jesse wordt nu verhoord bij de... eh...
Van Oosten: Ja, op zijn eigen verzoek.

Bondtehond: Op zijn eigen verzoek?!
Van Oosten: Ja, op zijn eigen verzoek.

Bondtehond: Oh... ok. Das interessant.  Dat wist ik nog niet, das een nieuwtje voor mij. (23-11)
Van Oosten:  Ja.

Bondtehond: Nou, dat gaan we afwachten dan. Maar eh...  Fred....  Nou ja, ik wil nou ook niet al veel over uw cliënt vragen, maar hij zit nog wel vol goede moed?
Van Oosten: Nou ja, hij is natuurlijk uiterst sceptisch over deze rechtbank. Die twee, die Saro en die Habes, die zijn natuurlijk al door deze zelfde rechtbank, door dezelfde voorzitter tenminste, al veroordeeld.

Bondtehond: Ja, precies.
Van Oosten: Waarbij gewoon gezegd is, de opdrachtgever is mijnheer Ros. Daar kun je niet onderuit. Dat is gewoon heel simpel. En, ik denk ook, destijds heeft Plasman daar een wrakingsverzoek tegen ingediend, dat was volkomen terecht. Dat had nooit verwoord mogen worden. Dat vind ik echt een slechte zaak. Het wrakingsverzoek is toen overigens verworpen. Dus wat ons betreft, heeft het nou nog zin om voor deze rechtbank die zaak van Van der Bijl te gaan bepleiten? Wij denken eigenlijk van niet. Dat zouden we raar vinden. Deze rechtbank.... we hebben uitgesproken dat we geen vertrouwen hebben. Kijk, de rechtbank is niet onbevangen meer. Wat moet deze voorzitter nou? Nu opeens zeggen Ros is niet de opdrachtgever? Dat zou raar zijn. Dat is in strijd met het vonnis.

Bondtehond: Ja, ja nee inderdaad. Eh, oh ja, bij die andere zaak was hij ook voorzitter hè, eh....Lauwaars?
Van Oosten: Ja...   En merkwaardig is ook, er was aanvankelijk ook een andere voorzitter gepland. Mijnheer Brink zou deze zaak doen. Kijk, wij weten niet....  Om onbekende reden is die man van de zaak gegaan.

Bondtehond: Ja, alleen de pro-forma zittingen heeft hij gedaan, geloof ik hè?
Van Oosten: Ja, zowel Ros als Plasman waren stomverbaasd dat daar ineens Lauwaars zat.Bondtehond: Mischien wel grappig, toevallig heb ik Dhr. Brink ook een keer ontmoet. Vorig jaar moest ik toevallig ook een keer op de Parnassusweg zijn om voor te komen voor een zaakje, iets kleins hoor, en daar was Dhr. Brink de rechter. De rechter vraagt dan altijd wat je doet voor de kost, dus ik zit die man te vertellen over de rechtbankverslagjes van het liquidatieproces die altijd verschijnen op Bondtehond en Crimesite,  "Oh wat grappig", zei die Brink, "ik heb destijds de pro-formazittingen nog gedaan van dat proces".  Dus dat was wel leuk, stomtoevallig ook.
Van Oosten: En liep het goed af voor je?

Bondtehond: Ha ha, jawel hoor,  was een kleinigheidje hoor, niet noemenswaardig, maar het liep wel goed af. Het kon slechter aflopen. Er viel te praten met deze rechter. Ik vond het overigens een aardige spontane vent, dat ie dat vertelde.
Van Oosten:  Ja, ik had hem ook graag willen hebben. Het is een heel fijne, blijmoedige en goede rechter.

Bondtehond: Dus het is eigenlijk wel jammer dat ie van het proces is gehaald.
Van Oosten: Tja, dat had niet zo gemogen. Dat vonden we wel jammer.

Bondtehond: En ehm... Je hebt ook al wel wat andere grote zaken gedaan hè, las ik. Zoals Louis Hagemann, zag ik op uw website. Dat is iets minder goed afgelopen, toch?
Van Oosten: Ja, daar ben ik van overtuigd als die zaak had gespeeld na het gelazer met de 'Schiedammer parkmoord' was er nooit een veroordeling uit gekomen.

Bondtehond: Nee, waarschijnlijk niet hè?
Van Oosten: Nee, dat was echt een zaak zonder bewijs. Dat is voor mij echt het moment geweest, nou dat is gewoon schokkend op grond van wat voor waardeloze informatie iemand veroordeeld kan worden en dat je dan levenslang kunt krijgen. On-be-grijpelijk !

Bondtehond: Tja...  onbegrijpelijk.
Van Oosten: Op basis van roddel en achterklap. Meer was het niet. En alle stukken zijn bewust vernietigd door de politie, dat daar geen conclusies aan verbonden wordt... nee, het is on-be-grijpelijk.

Bondtehond: Nee, precies...  Ja....
Van Oosten: Een zwarte bladzijde in de Nederlandse strafrechtpleging.

Bondtehond: Ja, ik spreek haar wel es, hoe heet ze?.. eh... Jacqueline Hagemann. Of 'wel eens'... Ik heb haar wel es gesproken. Op een boekenpresenatie van Steve Brown en laatst was ze nog bij het proces van de vader van Jesse, Greg Remmers. Toen heb ik haar eventjes gesproken. Aardige vrouw. En ik lees natuurlijk De Misdaadjournalist, daar reageert ze vaak op de artikelen. Ze blijft achter hem staan hè.
Van Oosten: Ja, weet je wat het is? Louis is een grote boef, hij is ook de eerste om dat zelf toe te geven, maar dit is gewoon een zaak zonder bewijs. Hij is als een duivel afgeschilderd, om te beginnen met Peter R. de Vries. En wat er daarna aan getuigenverklaringen is binnengekomen, dat kon je gewoon op televisie teruglezen. Zelfs de fouten die daar gemaakt worden, zaten er weer in.

Bondtehond: Ja, ik heb dat allemaal wel gelezen, op die site van Jacqueline.....  En de A12-moorden hè?
Van Oosten: Ja, dat was wel een groot sucses. Daar is pas nog een documentaire over geweest, heb je die gezien? Met Anker & Anker? De uitzendingen (deel 1) en (deel 2) staan op Holland Doc. Dat moet je maar even kijken een keer. Een tweeluik van Maria Mok en Meral Uslu.


Bondtehond: Ok, dat ga ik eens even kijken straks.
Van Oosten: Ja, de verdachte komt daar pontificaal in beeld.

Bondtehond: Ok, interessant. Ik zag ook dat je vrij veel documentatie op je website hebt staan?
Van Oosten: Ja, klopt, wel veel oudere zaken, hij moet nog even aangepast worden binnenkort.

Bondtehond: Dat zag ik ja, wat ik onder andere zag was de 'snelkookpanmoord'.
Van Oosten: Ja, en het laatste wat ik gedaan heb, is natuurlijk die 'bijlmoord'.

Bondtehond: Dat vroeg ik mij af ja, bij de Bijlmoord, wie is nou Johan Keijzer? Die kon ik niet helemaal thuisbrengen.
Van Oosten: Die werkte tot voor kort voor dit kantoor.

Bondtehond: Oh ok, zodoende. Ja, ik had me wel een beetje ingelezen hoor, voor ik hierheen ging. En die zaak met die IKEA-verkeersregelaar.
Van Oosten: Ja, klopt, die zaak hebben Johan en ik samen gedaan.

Bondtehond: Oh ja, daar zag ik die naam.
Van Oosten: Ik doe nu ook een zaak, ik sta een man bij die wordt verdacht van het om het leven brengen van een anderhalf jaar oud kind, Cerise uit Hellevloetsluis. Dat is wel een bijzondere zaak. Daar gaan we binnenkort hard mee aan de slag. We doen heel veel moordzaken op het moment.

Bondtehond: Ja?
Van Oosten: Ja, we hebben ook een vrouw die twee mensen heeft doodgereden, onbewust volgens mij. Dat gaat ook bij het Hof dienen binnenkort. Een drievoudige uitlokking moord. Ja toevallig hebben we veel levensdelicten op het moment.

Bondtehond: Je bent wel druk dus momenteel. Vroeger deed u geen strafrecht toch?
Van Oosten: Nee, ik heb nu ongeveer 10 jaar fulltime ervaring als strafpleiter.

Bondtehond: Ok.. En hoe lang zit je nu in de advocatuur?
Van Oosten: Zo'n twaalf en een half jaar nu.

Bondtehond: Ja, want ik heb geen idee hoe oud je bent?
Van Oosten: Ik ben veertig nu.

Bondtehond: Oh, dan ben ik een paar jaartjes ouder. Hahaha!
Van Oosten: Oh ja? Hahaha!

Bondtehond: Maar goed, dat terzijde, haha. Nee, ik zag dat je ook voor een juridisch blad werkt?
Van Oosten: Klopt ja, ik ben voorzitter van de redactie van het Advocatenblad van de Nederlandse Orde van Advocaten.

Bondtehond: Zo druk als een klein baasje dus.
Van Oosten: Nou, valt mee hoor. Ik doe het graag.

Bondtehond: Hartstikke mooi. Nou, ik zal je werk in ieder geval tot op de voet volgen aankomend jaar. Ik ben zeer benieuwd waar het liquidatieproces ons zal brengen, maar vooral de verdachten. Ik neem aan dat je je aansluit bij de rest van de advocaten en gaat voor vrijspraak?
Van Oosten: Dat staat buiten kijf.

Bondtehond. Mooi zo. Sucses gewenst.
Van Oosten: Jij ook.

Ook met Mr. Geertjan van Oosten zou je uren kunnen babbelen. Zo is de raadsman portefeuillehouder strafrecht en zit ie namens de Orde van Advocaten in de ministeriële werkgroep die het experiment "raadsman bij het eerste politieverhoor" voorbereidt. Zo staat te lezen op zijn website.
Genoeg materie om uren over te praten.

Maar de tijd zat er helaas op, om 19:00 werd nog een cliënt verwacht. Mr. Geertjan van Oosten leidde me door het pand en naar de voordeur, waar we afscheid namen. Tot de volgende zitting van het liquidatieproces.


                              Overtoom 296 - Amsterdam                                               

Bondtehond

zondag 5 december 2010

Kijken in de ziel: Stafpleiters V

Deel V - Weten en geweten

Topadvocaten als Gerard Spong, Wim Anker, Bram Moszkowicz, Bénédicte Ficq, Inez Weski, Stijn Franken, Geert Jan Knoops, Theo Hiddema, Cees Korvinus, Lucy Oldenburg en Peter Plasman praten over hun vak en over zichzelf. In deel 4 praten zij over 'schuld en boete'.


Strafpleiters zijn geheimhouders, ze horen van hun cliënten vaak veel meer dan de rechter ooit te weten zou komen. Maar wat doen ze met die informatie als er werkelijk levens op het spel staan? Moet een cliënt die jou toevertrouwt dat er morgen een aanslag plaats zal vinden nog wel kunnen rekenen op jouw geheimhouding? In hoeverre ondermijnt het vak hun eigen geweten of hebben ze als mens een ander geweten dan als advocaat?

Kijk HIER de uitzending.


Uitgezonden door NTR op Woensdag 1 December 2010 - 22.55


Deel V : Weten en geweten

Deel IV : Schuld en boete

Deel III : De Rechter

Deel II : De verdachte

Deel I : Op Zitting

Bondtehond

vrijdag 3 december 2010

'Als hij dan kwaad naar u kijkt, is het bedoeld voor het OM'

Je kunt er lang en breed over praten, maar er is eigenlijk al genoeg over gesproken. Het is nu aan de rechters wat deze beslissen. Aan Ali Akgün en Mr. Nico Meijering heeft het niet gelegen, mocht deze rechtbank besluiten de nu al drie en een half jaar in voorarrest zittende Ali niet te laten gaan. Tot in de kleinste details zijn verklaringen en vermeend steunbewijs uitgeplozen en is er uitgebreid verweer op gevoerd door de verdediging. In die zin, het flinke betoog van afgelopen dagen is natuurlijk nog geen eindpleidooi, maar wel een belangrijke poging Ali voor de Kerst thuis te laten zijn ipv nog een eenzame Kerst in de EBI mee te moeten maken.


Een opheffingsverzoek, maar dan extreem goed onderbouwd. Ali Akgün en Mr. Nico Meijering wezen de rechtbank en het OM vanmorgen bij aanvang nog extra op kleine en grotere onvolkomenheden uit het OM-betoog van 25 November. Deze kwamen puntsgewijs aan de orde en afwisselend hielden de verdachte of zijn raadsman deze nog eens goed tegen het licht. Soms was Ali Akgün zelf aan het woord, en richtte hij zich bijna automatisch tot zijn plaaggeesten van afgelopen jaren, het OM. Hij keek daar kennelijk boos bij. Voorzitter Lauwaars had daar op een gegeven moment een opmerking over.

Lauwaars: Mijnheer Akgün, wilt u zich beperken tot uw eigen verdediging? Richt u zich maar op ons. U kijkt af en toe wel heel erg kwaad naar het OM.
Voor Ali wat terug kon zeggen, nam Mr. Meijering het al op voor zijn cliënt. De raadsman kwam daarbij grappig uit de hoek. Meijering: 'Als hij dan kwaad naar u kijkt, is het bedoeld voor het OM.'

Een ander besproken puntje is ook wel het vermelden waard.
In de verhandelingen over het Art.140-zaak beweert het OM dat de verdachten elkaar onderhouden zodra ze in de bajes komen. Vrouwen van de criminelen krijgen volgens het OM geld toegestopt, elkaars advocaten worden betaald en er worden bedragen gestort op elkaars bajesrekening.
Hier had Mr. Nico Meijering nog wel een opmerking over.
Meijering: Ali vond Ros een looser (volgens La Serpe), en andersom vond Ros Ali een eikel. Je kunt je afvragen of een eikel een looser gaat onderhouden...haha.  (ook op de tribune werd erom gelachen)
Meijering weer serieus: Nee.... maar, je kunt je afvragen of er wel verzorging is geweest.

De andere verdachten waren, mede dankzij het besneeuwde wegdek, niet op komen dagen vanmorgen. Het stond ook al vast wat er zou gebeuren vandaag. Mr. Meijering zou zijn betoog afmaken en het OM zou daar na afloop nog op reageren. Dit is inderdaad gebeurd. Het OM zou het OM niet zijn als deze niet hadden verzocht het opheffingsverzoek voorlopige hechtenis af te wijzen. Sterker nog, het OM kwam vanmorgen nog met een extra stuk. Het bleek een verzameling te zijn van hetgeen wat kroongetuige Peter La Serpe allemaal verklaard heeft over Ali, maar dan nog even in chronlogische volgorde gezet in één document.

Lauwaars vroeg zich af wat dit nu was. Oude kost op het eerste gezicht volgens de voorzitter.
Mr. Nico Meijering zag er helemaal het nut niet van in. Hij vond het eigenlijk (maar dan met andere woorden) een waardeloos stuk.
Meijering: Ik proef er een beetje uit dat we vooral maar even op een rijtje moeten zien wat deze kroongetuige op het bord van mijn cliënt heeft gelegd.....

En hoe Mr. Nico Meijering over Peter La Serpe denkt, dat weten we inmiddels. Volgens de raadsman is er dan ook maar een uitspraak die recht doet aan zijn gigantische betoog en dat is 'primair': opheffing van voorlopige hechtenis en/of 'meer subsidiair': schorsing van voorlopige hechtenis. Dit vanwege persoonlijke omstandigheden: De familieomstandigheden, Ali heeft tenslotte zijn kinderen inmiddels al 3,5 jaar niet gezien. De lange duur van de detentie, hij zit al zolang in detentie dat de bruto-tijd al tegen de zes jaar loopt. En ook de detentieomstandigheden, het langdurige verblijf in het EBI-regime te Vught.

Tot slot wilde de raadsman aan het einde van zijn betoog dit nog benadrukken:

'Moeilijk bewijsbare zaken maken bewijsmiddelen niet meer bruikbaar'

'Volgens het Om zijn liquidatiezaken niet gemakkelijk op te lossen. Dat is ook de reden dat het OM in de Passagezaak het ultimum remedium kroongetuige heeft ingezet.

Wij kunnen niet overzien in hoeverre liquidatiezaken nu daadwerkelijk zo moeilijk op te lossen zijn, waarmee ik bepaald niet wil betogen dat ze gemakkelijk op te lossen zouden zijn. We weten het gewoon niet. We zijn er immers niet bij geweest toen de opsporing van start ging naar aanleiding van de diverse liquidaties. We kunnen niet met zekerheid betogen dat het hier om zogenoemde 14-dagen-plank-zaken ging, maar kunnen - gelet op wat er zich aan opsporing in het dossier bevindt- ook niet met zekerheid zeggen dat dat niet het geval is geweest.

In ieder geval is het zonneklaar dat er een geweldige druk lijkt te bestaan om de in het geding zijnde liquidaties "op te lossen". Of die druk nu komt vanuit de samenleving, of dat het OM die druk zich zelf - mogelijk vanuit de top- heeft opgelegd, laat ik in het midden, maar die druk is aan alle kanten voelbaar.

En wij spreken onze indruk hier maar ronduit uit: het heeft er alle schijn van dat het OM bij uw rechtbank het standpunt uitstraalt dat juist nu dergelijke zaken zo moeilijk 'op te lossen' zijn, er zo ruimhartig mogelijk met het door het OM gepresenteerde bewijs dient te worden omgegaan: "anders kunnen dit soort zaken nooit opgelost worden".

Geheel los van denkbare bespiegelingen rondom de vraag of dergelijke zaken nu daadwerkelijk zoveel moeilijker oplosbaar zijn dan de gemiddelde drugs- of zedenzaak, mag een dergelijke redenering in een rechtsstaat uiteraard nimmer opgaan.

Ook niet sluipend. Een dergelijke redenering vergroot de kans dat een zaak 'opgelost' wordt over de rug van een of meer onschuldigen. Dat is geen oplossing van een misstand, maar het creëren van een tweede -wat mij betreft: minstens zo- ernstig misstand.

Bewijs is bewijs en dat moet voldoen aan bepaalde criteria wil het bruikbaar redegevend kunnen zijn.

Ruimte voor bedoelde ruimhartigheid is er niet.

In tegendeel zelfs.

Júist in zware zaken als de onderhavige is er alle reden om extra terughoudendheid te betrachten en ieder bewijsmiddel op een goudschaaltje te leggen.

Niet perse omdat de gevolgen in dergelijke grote zaken zo ver strekkend voor de verdachten zijn indien het bewijs als toereikend wordt beoordeeld.

Wèl, omdat men na het verschijnen van de kroongetuige het vizier volledig gericht lijkt te hebben op de richting die de kroongetuige heeft aangegeven.

De daarmee gepaard gaande bekende risico's nopen nu juist des te meer om geenszins ruimhartig met daaruit voortkomende bezwaren en/of bewijsmiddelen in de weer te gaan. Integendeel, ze zullen juist des te meer van alle kanten tegen het licht dienen te worden gehouden.

Naar ik hoop heb ik dat met dit betoog gedaan.

Raadsman.'

Na het betoog van Mr. Nico Meijering complimenteerde voorzitter Lauwaars de raadsman.
Lauwaars: Het was een vakkundig en gedetailleerd betoog, dat mag wel gezegd worden. Daarvoor mijn dank.

De rechtbank ging in beraad over wanneer er nu uitspraak gedaan wordt op het verzoek. Na het overleg is besloten op 9 december uitspraak te doen wanneer er uitspraak gedaan wordt.
Lauwaars: Op 16 december zal dan waarschijnlijk uitspraak zijn. Wellicht duurt dat wat langer dan verwacht.

U heeft zelf de hoeveelheid gezien, het was zeer gedetailleerd, we willen daar goed over nadenken.

Mr. Meijering: Ik zou dat gezien het belang niet erg vinden.

9 December dus verder....

Bondtehond