woensdag 23 september 2009

'Het zou een ideale kroongetuige zijn'

'Kan iemand effe 5 ruggen naar die kankerhoer brengen, dan houdt die tenminste ook haar bek dicht', had Moppie Rasnabe gezegd tegen zijn broer Youssef in een telefoontje dat getapt werd door de Nationale recherche. Youssef had vooraf gezegd: 'Hij heeft bekend dat hij het alleen heeft gedaan' Officier van justitie Nanette van Ditzhuyzen las enkele flarden voor uit het tapgesprek.Op dat moment zat Moppie gedetineerd in een Huis van Bewaring. Die 5000 moest door ene Mark, waarvan het O.M later heeft uitgezocht dat het een advocaat is, naar Estrella Verbaan worden gebracht. Tijdens een volgend getapt gesprek drukte Moppie Youssef nog eens op zijn hart dat geld snel naar Estrella te brengen. Youssef antwoordde: 'Ik wil er niks mee te maken hebben pik.' Moppie: Laat Mark er dan heen gaan. Heb je het niet? Geef dan maar 3, of geef hem anders 1000 of zo, of geef 500 om op vakantie te gaan. Weer een gesprek later zegt Youssef: Ik heb begrepen dat Mark dat ene heeft gedaan.



Moppie: Waarom hebben ze mijn ex wel opgehaald?
Youssef: In de hoop dat ze wat zegt....
(Estrella was eens opgehaald, maar had tot dan toe haar mond nog dichtgehouden)

Over deze tapgesprekken had een rechter een aantal vragen aan Moppie:
Nu we u dit gesprek hebben voorgehouden, kunt u zeggen waarom die 5000 naar Estrella toe moest?
Moppie: Ik heb het toch niet gegeven.
Rechter: Het lijkt toch niet of u het zomaar geeft.
Moppie: Ik heb het niet gegeven.
Rechter: U heeft ze niet gegeven die 5000 euro, maar waarom wilde u die 5000 naar Estrella toe?
Moppie: Ik wilde er niets mee.
Rechter: Waarom begint u over een bekentenis als u er niets mee te maken heeft?
Moppie: Ik bedoelde er niets mee.
Rechter: Waarom praatte u erover met u broer?
Moppie: Als het in de media staat.... De hele media stond er vol mee. Iemand had een bekentenis afgelegd. Het stond in alle kranten en bladen. Als je vanavond op Crimesite leest, staat het er op.
Rechter: Ik lees de media ook, maar zeg niet tijdens de koffie tegen mijn collega dat meneer Verbaan het alleen heeft gedaan. Ik knoop daar ook geen gift van vijfduizend euro aan een ex aan vast....

Moppie bleef verder zwijgen. De indruk bestond dat Moppie hier toch enigszins moeite had zich hier uit te praten.Hij vertelde nog wel dat hij zou bewijzen dat hij er niets mee te maken heeft en dat Malika Nasri dingen uit haar duim zoog.
Rechter: Hoe gaat u dat bewijzen dan? Donderdag?
Moppie: Ja.
Rechter: Hoe dan?
Moppie mysterieus: Dat is een verrassing. Ik heb nog nooit bij haar in huis gezeten. Weet u de reden dat we geen vrienden waren?
Rechter: Nee.
Moppie: Dat hoort u dan nog. Heb haar de 1e keer een hand gegeven. Dat was de zwartste dag van mijn leven. Donderdag vertel ik het, dan hoort u het.

Over die avond in Rotterdam in de Kuip, waar Ajax won van Feyenoord, wilden de aanklagers nog wat vragen stellen.
Officier van justitie: Wat voor auto had u toen?
Moppie: Met mijn BMW of Mercedes. Ik reed meerdere auto's.
OvJ: Wat was de uitslag?
Moppie: We hadden gewonnen, ik geloof met iets van 6:1 of zo.
OvJ: We hebben het uitgezocht, het was met 5:0, de aanvangstijd was van 17:00.
Hoe kwam u aan de kaartjes?
Moppie: De kaartjes had ik via jongens in Rotterdam gekocht. Niet bij de harde kern, dat durfte ik niet.

OVJ: Over die sexclubs waar u kwam, waren dat bekende?
Moppie: Meestal bij Mayfair of White's
OvJ: Bleef u daar dan of nam u vrouwen mee?
Moppie: Soms kun je ze meenemen. Ik nam wel vaker 2 of 3 vrouwen mee naar een hotel na een wedstrijd. Ik heb mischien wel mijn halve leven daar gewoond. Rond 10 uur beginnen ze te springen.
OvJ: U was toch bij Sanny Lampie? (een voetbal-kennis van Moppie, die kan bevestigen dat Moppie in Rotterdam bleef)
Moppie: Dat was na de club.
OvJ: Waar sliep u toendertijd meestal.
Moppie: Bij Henk Rommy, maar die ging bijna om de twee weken wel op vakantie en dan sliep ik ergens anders. In die tijd had je de Gaultier-feesten, die stonden bekend als de beste party's, daar gingen we vaak heen toendertijd.

's Middags kwam Peter La Serpe getuigen. Dat kwam voornamelijk neer op het bevestigen van zijn eerdere verklaringen.
Rechtbankvoorzitter Lauwaars heette La Serpe welkom: Mijnheer La Serpe, goeiemiddag. U bent hier voor de zaak Tanta, de barbecuemoorden met een nare bijnaam. U heeft uitgebreid verklaard op 2 december 2008 in bijzijn van de raadslieden bij de rechter-commissaris. Wat herinnert u zich over deze zaak?
La Serpe: Wat ik mij herinner is wat Jesse mij vertelde in Wolvenplein. Bob Bonhof was erbij. Ik maakte een opmerking dat het om 2 Italianen ging. Jesse zei: ik zal het toch wel weten.
Dat was de 1e toespeling.
Rechter: U stelde geen gedetailleerde vragen, maar Jesse vertelde dit toch?
La Serpe: Jesse had ook behoefte wat te vertellen.
Rechter: Wat vertelde hij?
La Serpe: De 1e keer dat mensen in brand gestoken werden. Dat het goed was voor zijn carrière. Ze zaten op hun knieën en zeiden, Why? why? Why? en Let's talk. Jesse zei, Too late! en schoot. Freek en Moppie waren erbij betrokken. Die jongens wilden Moppie liquideren. Jesse zei, maak maar een afspraak.
Rechter: U lijkt terug te komen op de betrokkenheid van Stevens?
La Serpe: Van Stevens weet ik dat hij van alle liquidaties weet. Van Moppie kan ik niet met zekerheid zeggen dat hij erbij was. Jesse uiteraard ook. En het motief kan ik niets over zeggen.

Later:
Rechter: Hoe zou je Moppie plaatsen?
La Serpe: Er zijn veel mensen die bang zijn dat hij gaat praten. Hij kent veel mensen, heeft veel contacten. Hij is een 'Fulltime-criminal' Jesse en ik noemden hem de slimste dommerik die we konden. Steeds bij grote zaken ontsprong hij de dans. Het is een vis in het water in het millieu. Lachend: Het zou een ideale kroongetuige zijn.....

Het verhoor van La Serpe duurde vandaag niet erg lang en het vuur werd hem vandaag niet na aan de schenen gelegd. Hij mocht weer vertrekken. Donderdag is het verhoor van Malika Nasri.

Door Bondtehond

Geen opmerkingen :

Een reactie posten